SANANLASKUT
33/38 RAAMATTU |
1776 BIBLIA |
19 Luku |
19 Luku. |
|
|
Toisen osan jatkoa: Lyhyitä lauselmia elämän eri aloilta |
Vielä opetukset monikahdoista avuista ja eljistä. |
|
|
1. Parempi on köyhä, joka nuhteettomasti vaeltaa, kuin huuliltansa nurja, joka on vielä tyhmäkin. |
1. Köyhä, joka siveydessä vaeltaa, on parempi kuin väärä huulissansa, joka kuitenkin tyhmä on. |
|
|
Sananl. 28:6 Parempi on köyhä, joka nuhteettomasti vaeltaa, kuin kahdella tiellä mutkitteleva rikas. |
San l. 28:6. Parempi on köyhä, joka vakuudessansa vaeltaa, kuin rikas, joka väärillä teillä käyskentelee. |
|
|
2. Ilman taitoa ei ole intokaan hyväksi, ja kiirehtivän jalka astuu harhaan. |
2. Joka ei toimella laita, ei hänelle hyvin käy*; ja joka on nopsa jaloista, se loukkaa itsensä. |
|
|
|
San l. 16:20. Joka jonkun asian viisaasti alkaa, hän löytää onnen*; ja se on autuas, joka luottaa Herraan. |
|
|
3. Ihmisen oma hulluus turmelee hänen tiensä, mutta Herralle hän sydämessään vihoittelee. |
3. Ihmisen tyhmyys eksyttää hänen tiensä, niin että hänen sydämensä vihastuu Herraa vastaan. |
|
|
|
Ps 2:1. Miksi pakanat kiukuitsevat, ja kansat turhia ajattelevat? |
|
Ps 2:2. Maan kuninkaat hankitsevat itseänsä, ja päämiehet keskenänsä neuvoa pitävät Herraa ja hänen voideltuansa vastaan. |
|
|
4. Tavara tuo ystäviä paljon, mutta vaivainen joutuu ystävästänsä eroon. |
4. Tavara tekee monta ystävää, vaan köyhä hyljätään ystäviltänsä. |
|
|
Sananl. 14:20 Köyhää vihaa hänen ystävänsäkin, mutta rikasta rakastavat monet. |
San l. 14:20. Köyhää vihaavat hänen lähimmäisensäkin; vaan rikkaalla on monta ystävää. |
|
|
5. Väärä todistaja ei jää rankaisematta, ja joka valheita puhuu, se ei pelastu. |
5. Ei väärä todistaja pidä pääsemän rankaisematta; ja joka rohkiasti valehtelee, ei hänen pidä selkeemän. |
|
|
5. Moos. 19:18 Ja tuomarit tutkikoot tarkoin asian, ja jos todistaja on väärä todistaja, joka on tehnyt väärän syytöksen veljeänsä vastaan, |
5 Mos 19:18. Ja tuomarit visusti tutkistelkaan sitä, ja katso, jos todistaja on väärä todistaja, ja todistaa väärin veljeänsä vastaan; |
Sananl. 21:28 Valheellinen todistaja hukkuu, mutta kuunteleva mies saa aina puhua. |
5 Mos 19:19. Niin tehkäät hänelle niin kuin hän aikoi tehdä veljellensä*, ettäs erottaisit pahan sinustas, |
|
San l. 21:28. Väärän todistajan pitää hukkuman*; vaan joka tottelee, hän saa aina puhua. |
|
San l. 25:18. Joka väärää todistusta puhuu lähimmäistänsä vastaan, hän on vasara, miekka ja terävä nuoli. |
|
|
6. Monet etsivät ylhäisen suosiota, ja kaikki ovat anteliaan ystäviä. |
6. Moni rukoilee päämiestä, ja jokainen on hänen ystävänsä, joka lahjoja jakaa. |
7. Köyhä on kaikkien veljiensä vihattu, vielä vierotumpi ystävilleen. Tyhjiä sanoja hän saa tavoitella. |
7. Köyhää vihaavat kaikki hänen veljensä, ja hänen ystävänsä vetäytyvät taamma hänestä; ja joka sanoihin luottaa, ei hän saa mitään. |
|
|
Sananl. 14:20 Köyhää vihaa hänen ystävänsäkin, mutta rikasta rakastavat monet. |
|
|
|
8. Joka mieltä hankkii, se sieluansa rakastaa; joka ymmärryksen säilyttää, se onnen löytää. |
8. Joka viisas on, hän rakastaa henkeänsä, ja joka toimellinen on, se löytää hyvän. |
9. Väärä todistaja ei jää rankaisematta, ja joka valheita puhuu, se hukkuu. |
9. Väärä todistaja ei pidä pääsemän rankaisematta; ja joka rohkiasti valehtelee, se kadotetaan. |
10. Ei sovi tyhmälle hyvät päivät, saati sitten palvelijalle hallita ruhtinaita. |
10. Ei hullulle sovi hyvät päivät, paljoa vähemmin palvelian päämiehiä hallita. |
|
|
Sananl. 17:16 Mitä hyötyä on rahasta tyhmän käsissä? Viisauden hankkimiseen ei ole ymmärrystä. |
San l. 17:16. Mitä tyhmä tekee kädessänsä rahalla, ettei hänellä ole sydäntä ostaa viisautta? |
Sananl. 26:1 Yhtä vähän kuin lumi kesällä ja sade elonaikana soveltuu tyhmälle kunnia. |
San l. 26:1. Niin kuin lumi suvella ja sade elonaikana, niin ei sovi tyhmälle kunnia. |
Sananl. 30:22 orjan alla, kun hän kuninkaaksi pääsee, houkan, kun hän saa kyllälti leipää, |
San l. 30:22. Kuin palvelia rupee hallitsemaan*, kuin hullu ylen ravituksi tulee+, |
|
|
11. Ymmärrys tekee ihmisen pitkämieliseksi, ja hänen kunniansa on antaa rikos anteeksi. |
11. Joka on kärsivällinen, se on toimellinen ihminen*; ja se on hänelle kunniaksi, että hän viat välttää. |
|
|
Sananl. 14:17 Pikavihainen tekee hullun töitä, ja juonittelija joutuu vihatuksi. |
San l. 14:17. Äkillinen ihminen tekee hullun töitä*, ja kavala ihminen tulee vihattavaksi+. |
Sananl. 14:29 Pitkämielisellä on paljon taitoa, mutta pikavihaisen osa on hulluus. |
San l. 16:32. Kärsivällinen* on parempi kuin väkevä; ja joka hillitsee mielensä, on parempi kuin se, joka kaupungin voittaa. |
Sananl. 16:32 Pitkämielinen on parempi kuin sankari, ja mielensä hillitseväinen parempi kuin kaupungin valloittaja. |
|
|
|
12. Kuninkaan viha on kuin nuoren leijonan kiljunta, mutta hänen suosionsa on kuin kaste ruoholle. |
12. Kuninkaan viha on niin kuin nuoren jalopeuran kiljuminen; mutta hänen ystävyytensä on niin kuin kaste ruoholle. |
|
|
Sananl. 16:14 Kuninkaan viha on kuoleman sanansaattaja, mutta sen lepyttää viisas mies. |
San l. 16:14. Kuninkaan viha on kuoleman sanansaattaja*; ja viisas mies lepyttää hänen. |
Sananl. 20:2 Kuninkaan peljättäväisyys on kuin nuoren leijonan kiljunta; joka hänet vihoittaa, se henkensä rikkoo. |
San l. 16:15. Kuin kuninkaan kasvo on leppyinen, siinä on elämä, ja hänen armonsa on niin kuin hiljainen sade. |
|
San l. 20:2. Kuninkaan peljättämys on niin kuin nuoren jalopeuran kiljuminen: joka hänen vihoittaa, hän tekee omaa henkeänsä vastoin. |
|
|
13. Tyhmä poika on isänsä turmio, ja vaimon tora on kuin räystäästä tippuva vesi. |
13. Hullu poika on isänsä murhe*, ja riitainen vaimo on niin kuin alinomainen pisaroitseminen+. |
|
|
Sananl. 15:20 Viisas poika on isällensä iloksi, mutta tyhmä ihminen halveksii äitiänsä. |
San l. 15:20. Viisas poika iloittaa isänsä, ja hullu ihminen häpäisee äitinsä. |
Sananl. 17:25 Tyhmä poika on isällensä suruksi ja synnyttäjällensä mielihaikeaksi. |
San l. 17:25. Hullu poika on isänsä suru, ja äidillensä murhe, joka hänen synnyttänyt on. |
Sananl. 27:15 Räystäästä tippuva vesi sadepäivänä ja toraisa vaimo ovat yhdenveroiset. |
San l. 27:15. Riitainen vaimo, ja alinomainen tiukkuminen* suuresta sateesta, nämät oikein yhteen verrataan. |
|
|
14. Talo ja tavara peritään isiltä, mutta toimellinen vaimo tulee Herralta. |
14. Huoneet ja tavarat peritään vanhemmilta, vaan toimellinen emäntä tulee Herralta. |
|
|
Sananl. 18:22 Joka vaimon löysi, se onnen löysi, sai Herralta mielisuosion. |
(San. l.18:28)* |
Sananl. 31:10 Kelpo vaimon kuka löytää? Sellaisen arvo on helmiä paljon kalliimpi. |
San l. 31:10. Joka toimellisen vaimon löytää, se on kalliimpi kuin kaikkein kalliimmat päärlyt: |
|
|
15. Laiskuus vaivuttaa sikeään uneen, ja veltto joutuu näkemään nälkää. |
15. Laiskuus tuo unen, ja joutilas sielu kärsii nälkää. |
|
|
Sananl. 10:4 Köyhtyy, joka laiskasti kättä käyttää, mutta ahkerain käsi rikastuttaa. |
San l. 10:4. Petollinen käsi tekee köyhäksi, mutta ahkera saattaa rikkaaksi. |
Sananl. 12:24 Ahkerain käsi saa hallita, mutta laiska joutuu työveron alaiseksi. |
San l. 10:7. Vanhurskaan muisto pysyy siunauksessa, vaan jumalattomain nimi mätänee. |
Sananl. 12:27 Laiska ei saa ajetuksi itselleen riistaa, mutta ahkeruus on ihmiselle kallis tavara. |
San l. 13:8. Rikkaudellansa taitaa joku lunastaa henkensä; mutta joka köyhä on, ei hän kuule kuritusta. |
Sananl. 13:4 Laiskan sielu haluaa, saamatta mitään, mutta ahkerain sielu tulee ravituksi. |
San l. 20:13. Älä rakasta unta, ettes köyhtyisi: avaa silmäs, niin sinä saat kyllä leipää. |
Sananl. 20:13 Älä unta rakasta, ettet köyhtyisi; pidä silmäsi auki, niin saat leipää kyllin. |
|
|
|
16. Joka käskyt pitää, saa henkensä pitää; joka ei teistänsä välitä, on kuoleman oma. |
16. Joka käskyt pitää, hän on vapahtanut henkensä; vaan joka tiensä hylkää, hänen pitää kuoleman. |
17. Joka vaivaista armahtaa, se lainaa Herralle, ja hän maksaa jälleen hänen hyvän tekonsa. |
17. Joka köyhää armahtaa, hän lainaa Herralle, joka hänen hyvän työnsä hänelle jälleen maksava on. |
|
|
Matt. 10:42 Ja kuka hyvänsä antaa yhdelle näistä pienistä maljallisen kylmää vettä, hänen juodaksensa, opetuslapsen nimen tähden, totisesti minä sanon teille: hän ei jää palkkaansa vaille. Matt. 25:40 Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.' |
Matt 10:42. Ja kuka ikänä juottaa yhden näistä vähimmistä kylmällä vesipikarilla ainoastaan, opetuslapsen nimellä, totisesti sanon minä teille: ei hän pidä palkatta oleman. |
|
Matt 25:40. Niin vastaa kuningas ja sanoo heille: totisesti sanon minä teille: sen minkä te olette tehneet yhdelle näistä vähimmistä minun veljistäni, sen te teitte minulle. |
|
|
18. Kurita poikaasi, kun vielä toivoa on; ethän halunne hänen kuolemaansa. |
18. Kurita lastas, koska vielä toivo on; mutta älä pyydä häntä tappaa; |
|
|
Sananl. 13:24 Joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan; mutta joka häntä rakastaa, se häntä ajoissa kurittaa. |
San l. 13:24. Joka vitsaansa säästää, hän vihaa lastansa; vaan joka häntä rakastaa, hän aikanansa sitä kurittaa. |
Sananl. 22:15 Hulluus on kiertynyt kiinni poikasen sydämeen, mutta kurituksen vitsa sen hänestä kauas karkoittaa. |
San l. 22:15. Hulluus riippuu nuorukaisen sydämessä, vaan kurituksen vitsa* ajaa sen kauvas hänestä. |
Sananl. 23:13 Älä kiellä poikaselta kuritusta, sillä jos lyöt häntä vitsalla, säästyy hän kuolemasta. |
San l. 23:13. Älä lakkaa lasta kurittamasta; sillä jos sinä häntä vitsalla lyöt, niin ei hän kuole. |
Siir 30:1 Joka poikaansa rakastaa, antaa hänelle jatkuvasti vitsoja, että hän viimein saisi hänestä iloa. |
|
|
|
19. Rajuluontoinen joutuu sakkoihin: vain yllytät, jos yrität apuun. |
19. Sillä suuri julmuus saattaa vahingon: sen tähden laske häntä vallallensa, ja kurita taas toistamiseen. |
20. Kuule neuvoa, ota kuritus varteen, että olisit vasta viisaampi. |
20. Kuule neuvoa ja ota kuritus vastaan*, tullakses vihdoin viisaaksi. |
|
|
Sananl. 1:8 Kuule, poikani, isäsi kuritusta äläkä hylkää äitisi opetusta, |
San l. 1:8. Poikani, kuule isäs kuritusta, ja älä hylkää äitis käskyä! |
Siir 30:24 Kateus ja kiukkuisuus lyhentävät elinpäivät, ja huoli tuo vanhuuden ennen aikaa. |
|
|
|
21. Monet ovat miehen mielessä aivoitukset, mutta Herran neuvo on pysyväinen. |
21. Monet aivoitukset ovat miehen sydämessä*; mutta Herran neuvo on pysyväinen+. |
|
|
Ps. 33:11 Mutta Herran neuvo pysyy iankaikkisesti, hänen sydämensä aivoitukset suvusta sukuun. |
San l. 16:1. Ihminen aikoo sydämessänsä; vaan Herralta* tulee kielen vastaus. |
Sananl. 16:1 Ihmisen ovat mielen aivoittelut, mutta Herralta tulee kielen vastaus. |
San l. 16:9. Ihmisen sydän aikoo tiensä; vaan Herra johdattaa hänen käymisensä. |
Sananl. 16:9 Ihmisen sydän aivoittelee hänen tiensä, mutta Herra ohjaa hänen askeleensa. |
Jes 46:10. Joka edellä ennustan, mitä vasta tuleva on, ja ennen kuin se tapahtuu, sanon minä. Minun aivoitukseni pysyvät*, ja minä teen kaikki mieleni perään. |
Jes. 46:10 Minä ilmoitan alusta asti, mitä tuleva on, ammoisia aikoja ennen, mitä ei vielä ole tapahtunut; minä sanon: minun neuvoni pysyy, kaiken, mitä tahdon, minä teen. |
|
|
|
22. Ihaninta ihmisessä on hänen laupeutensa, ja köyhä on parempi kuin valhettelija. |
22. Ihmiselle kelpaa hänen laupiutensa, ja köyhä mies on parempi kuin valehtelia. |
|
|
Mark. 12:43 Ja hän kutsui opetuslapsensa tykönsä ja sanoi heille: Totisesti minä sanon teille: tämä köyhä leski pani enemmän kuin kaikki muut, jotka panivat uhriarkkuun. |
|
|
|
23. Herran pelko on elämäksi: saa levätä yönsä ravittuna, eikä mikään paha kohtaa. |
23. Herran pelko saattaa elämän, ja se (a) pysyy ravittuna, ettei mikään paha häntä lähesty. (a) nimittäin, joka Herraa pelkää. |
24. Laiska pistää kätensä vatiin, mutta ei saa sitä viedyksi suuhunsa jälleen. |
24. Laiska kätkee kätensä poveensa, ja ei vie sitä jälleen suuhunsa. |
|
|
Sananl. 26:15 Laiska pistää kätensä vatiin; ei viitsi sitä viedä suuhunsa jälleen. |
San l. 26:15. Laiska panee kätensä poveensa: ja se tulee hänelle työlääksi saattaa suuhunsa jälleen. |
|
|
25. Lyö pilkkaajaa, niin yksinkertainen saa mieltä, ja jos ymmärtäväistä nuhdellaan, niin hän käsittää tiedon. |
25. Jos pilkkaajaa lyödään, niin taitamatoin tulee viisaaksi; ja jos toimellista lyödään, niin hän tulee toimelliseksi. |
|
|
Sananl. 21:11 Kun pilkkaajaa rangaistaan, viisastuu yksinkertainen; ja kun viisasta neuvotaan, ottaa hän sen opiksensa. |
San l. 21:11. Kuin pilkkaaja rangaistaan, niin tyhmät viisaaksi tulevat, ja kuin viisas tulee opetetuksi, niin hän ottaa opin. |
|
|
26. Joka isäänsä pahoin pitelee ja ajaa äitinsä pois, se on kunnoton ja rietas poika. |
26. Joka vaivaa isäänsä, ja ajaa ulos äitinsä, hän on häpeemätöin ja kirottu lapsi. |
|
|
Sananl. 20:20 Joka isäänsä ja äitiänsä kiroaa, sen lamppu sammuu pilkkopimeään. |
San l. 20:20. Joka isäänsä ja äitiänsä kiroilee, hänen kynttilänsä pitää sammuman synkiässä pimeydessä. |
|
|
27. Jos herkeät, poikani, kuulemasta kuritusta, niin eksyt pois tiedon sanoista. |
27. Lakkaa, poikani, kuuntelemasta sitä neuvoa, joka sinua viettelee pois toimellisesta opista. |
|
|
Sananl. 23:12 Tuo sydämesi kuritettavaksi ja korvasi taidon sanojen ääreen. |
Ps 119:37. Käännä minun silmäni pois katselemasta turhuutta*; vaan virvoita minua sinun tiehes. |
|
|
28. Kelvoton todistaja pitää oikeuden pilkkanaan, ja jumalattomien suu nielee vääryyttä. |
28. Väärä todistus häpäisee tuomion, ja jumalattomain suu nielee vääryyden. |
29. Tuomiot ovat valmiina pilkkaajille ja lyönnit tyhmien selkään. |
29. Pilkkaajille on rangaistus valmistettu, ja haavat hulluin selkään. |
|
|
Sananl. 10:13 Ymmärtäväisen huulilta löytyy viisaus, mutta joka on mieltä vailla, sille vitsa selkään! |
San l. 10:13. Toimellisten huulissa löydetään viisaus, vaan tyhmäin selkään tarvitaan vitsa. |
Sananl. 20:30 Mustelmat ja haavat puhdistavat pahantekijän, lyönnit puhdistavat sydämen kammiot. |
|
Sananl. 26:3 Hevoselle ruoska, aasille suitset, tyhmille vitsa selkään! |
|
|
|