SANANLASKUT
33/38 RAAMATTU |
1776 BIBLIA |
11 Luku |
11 Luku. |
|
|
Toisen osan jatkoa: Lyhyitä lauselmia elämän eri aloilta. |
Hyväin avuin harjoituksen ylistys, ja pahain elkein muodotoin vahingollisuus. |
|
|
1. Väärä vaaka on Herralle kauhistus, mutta täysi paino on hänelle otollinen. |
1. Väärä vaaka on Herralle kauhistus, mutta oikia puntari on hänelle otollinen. |
|
|
3. Moos. 19:35 Älkää tehkö vääryyttä tuomitessanne älkääkä käyttäessänne pituus-, paino- tai astiamittaa. |
3 Mos 19:35. Ei pidä teidän vääryyttä tekemän tuomiolla: kyynärällä, vaalla ja mitalla. |
5. Moos. 25:13 Älä pidä kukkarossasi kahdenlaisia punnuksia, suurempia ja pienempiä. |
3 Mos 19:36. Oikia vaaka, oikia leiviskä, oikia vakka, oikia kannu pitää oleman teidän tykönänne; sillä minä olen Herra teidän Jumalanne, joka teitä olen johdattanut Egyptin maalta: |
Sananl. 16:11 Puntari ja oikea vaaka ovat Herran, hänen tekoaan ovat kaikki painot kukkarossa. |
5 Mos 25:13. Älä pidä kahtalaista vaakaa säkissäs, suurempaa ja vähempää. |
Sananl. 20:10 Kahtalainen paino ja kahtalainen mitta - molemmat ovat Herralle kauhistus. |
5 Mos 25:14. Eikä myös pidä huoneessas oleman kahtalainen mitta, suurempi ja vähempi. |
Sananl. 20:23 Kahtalainen paino on Herralle kauhistus, ja väärä vaaka ei ole hyvä. |
5 Mos 25:15. Mutta sinulla pitää oleman täysi ja oikia vaaka, ja täysi ja oikia mitta, ettäs olisit pitkäijällinen siinä maassa, jonka Herra sinun Jumalas sinulle antaa. |
|
San l. 16:11. Oikia puntari ja vaaka on Herralta*, ja kaikki painokivet kukkarossa ovat hänen tekonsa. |
|
San l. 20:10. Monenlainen vaaka ja mitta ovat molemmat kauhistus Herralle. |
|
San l. 20:23. Monenlaiset puntarit ovat Herralle kauhistus, ja väärä vaaka ei ole hyvä. |
|
|
2. Mihin ylpeys tulee, sinne tulee häpeäkin, mutta nöyräin tykönä on viisaus. |
2. Kussa ylpeys on, siinä on myös ylönkatse*; mutta viisaus on nöyräin tykönä. |
|
|
Sananl. 16:18 Kopeus käy kukistumisen edellä, ylpeys lankeemuksen edellä. |
San l. 16:18. Joka alennetaan, se ensisti tulee ylpiäksi; ja ylpeys on aina lankeemuksen edellä. |
Sananl. 18:12 Kukistumisen edellä miehen sydän ylpistyy, mutta kunnian edellä käy nöyryys. |
San l. 18:3. Jumalattoman tullessa tulee ylönkatse, pilkka ja häpiä. |
|
|
3. Oikeamielisiä ohjaa heidän nuhteettomuutensa, mutta uskottomat hävittää heidän vilppinsä. |
3. Viattomuus johdattaa siviät, vaan pahuus kukistaa pilkkaajat. |
4. Ei auta tavara vihan päivänä, mutta vanhurskaus vapahtaa kuolemasta. |
4. Ei rakkaus auta vihan päivänä, mutta vanhurskaus vapahtaa kuolemasta. |
|
|
Sananl. 10:2 Vääryyden aarteet eivät auta, mutta vanhurskaus vapahtaa kuolemasta. |
San l. 10:2. Väärin saatu tavara ei ole hyödyllinen; mutta vanhurskaus vapauttaa kuolemasta. |
Hes. 7:19 Hopeansa he viskaavat kaduille, ja heidän kultansa tulee heille saastaksi. Heidän kultansa ja hopeansa eivät voi heitä pelastaa Herran vihan päivänä, eivät he sillä nälkäänsä tyydytä eivätkä vatsaansa täytä; sillä siitä tuli heille kompastus syntiin. |
Hes 7:19. Heidän pitää hopiansa heittämän kaduille, ja heidän kultansa kauvas joutuman; sillä heidän hopiansa ja kultansa ei pidä taitaman auttaa heitä Herran vihan päivänä*; ja ei taitaman sieluansa ravita, eikä vatsaansa täyttää; sillä se on ollut heille pahennus, heidän pahoihin töihinsä. |
|
|
5. Nuhteettoman vanhurskaus tasoittaa hänen tiensä, mutta jumalaton sortuu jumalattomuuteensa. |
5. Viattoman vanhurskaus tekee hänen tiensä tasaiseksi, mutta jumalatoin lankee jumalattomassa menossansa. |
6. Oikeamieliset vapahtaa heidän vanhurskautensa, mutta uskottomat vangitsee heidän oma himonsa. |
6. Jumalisten vanhurskaus pelastaa heitä, vaan väärintekiät käsitetään viekkaudessansa. |
|
|
Sananl. 5:22 Jumalattoman vangitsevat hänen rikoksensa, ja hän tarttuu oman syntinsä pauloihin. |
San l. 5:22. Jumalattoman vääryys käsittää hänen, ja hänen syntinsä paulat ottavat hänen kiinni. |
Sananl. 12:13 Huulten rikkomus on paha ansa, mutta vanhurskas pääsee hädästä. |
San l. 12:13. Ilkiä käsitetään omissa sanoissansa*, vaan vanhurskas pääsee hädästä. |
Sananl. 13:6 Vanhurskaus varjelee nuhteettomasti vaeltavan, mutta jumalattomuus syöksee syntisen kumoon. |
San l. 13:6. Vanhurskaus varjelee nuhteettoman, mutta jumalatoin meno kukistaa syntisen. |
|
|
7. Jumalattoman ihmisen kuollessa hukkuu hänen toivonsa, ja vääräin odotus hukkuu. |
7. Kuin jumalatoin ihminen kuolee, niin ei ole yhtään toivoa: ja jota väärintekiät odottavat, se tulee tyhjäksi. |
|
|
Sananl. 10:28 Vanhurskasten odotus koituu iloksi, mutta jumalattomien toivo hukkuu. |
|
|
|
8. Vanhurskas pelastetaan hädästä, ja jumalaton joutuu hänen sijaansa. |
8. Vanhurskas vapahdetaan vaivasta*, ja jumalatoin tulee hänen siaansa+. |
|
|
Sananl. 21:18 Jumalaton joutuu lunastusmaksuksi vanhurskaan puolesta ja uskoton oikeamielisten sijaan. |
Viis 5:4. Me hullut pidimme hänen elämänsä tyhmänä ja hänen loppunsa häpiänä. |
|
San l. 21:18. Jumalatoin pitää annettaman ulos vanhurskaan siaan, ja ylönkatsoja siveiden edestä. |
|
|
9. Rietas suullansa turmelee lähimmäisensä, mutta taito on vanhurskaitten pelastus. |
9. Ulkokullatun ihmisen suun kautta petetään hänen lähimmäisensä; vaan vanhurskaat ymmärtävät sen, ja pelastetaan. |
10. Vanhurskaitten onnesta kaupunki iloitsee, ja jumalattomain hukkumisesta syntyy riemu. |
10. Kaupunki iloitsee, koska vanhurskaan hyvin käy, ja riemuitsee, koska jumalatoin hukkuu. |
|
|
Job 27:23 Silloin paukutetaan hänelle kämmeniä ja vihelletään hänelle hänen asuinpaikaltansa. |
Job 27:23. Hänen tähtensä pitää käsiä paukutettaman ja vihellettämän, kussa hän on ollut. |
Sananl. 28:12 Kun vanhurskaat riemuitsevat, on ihanuus suuri; mutta kun jumalattomat nousevat, saa ihmisiä hakea. |
San l. 28:12. Kuin vanhurskaat vallitsevat, niin käy sangen hyvin*; vaan koska jumalattomat hallitsevat, niin muutteet ovat kansan seassa. |
Sananl. 28:28 Kun jumalattomat nousevat, piileksivät ihmiset; mutta kun he hukkuvat, niin hurskaat enentyvät. |
|
Sananl. 29:2 Hurskaitten enentyessä kansa iloitsee, mutta jumalattoman hallitessa kansa huokaa. |
|
|
|
11. Oikeamielisten siunauksesta kaupunki kohoaa, mutta jumalattomain suu sitä hajottaa. |
11. Vanhurskasten siunauksen kautta kaupunki korotetaan, vaan jumalattoman suun kautta kukistetaan. |
12. Mieltä vailla on, joka lähimmäistänsä halveksii, mutta ymmärtäväinen mies on vaiti. |
12. Joka lähimmäistänsä häpäisee, se on hullu, mutta toimellinen mies on vaiti. |
13. Joka panettelijana käy, ilmaisee salaisuuden, mutta jolla luotettava henki on, se säilyttää asian. |
13. Panettelia ilmoittaa salaisuuden, vaan jolla on uskollinen sydän, hän salaa sen. |
|
|
Sananl. 20:19 Salaisuuden ilmaisee, joka panettelijana käy; älä siis antaudu avosuisen pariin. |
San l. 20:19. Älä sekoita sinuas sen kanssa, joka salaisuuden ilmoittaa*, ja joka panettelee, ja jolla petollinen suu on. |
Sananl. 25:9 Riitele oma riitasi vastapuolesi kanssa, mutta toisen salaisuutta älä ilmaise. |
San l. 25:9. Toimita asias lähimmäises kanssa*, ja älä ilmoita toisen salaisuutta+, |
|
|
14. Missä ohjausta ei ole, sortuu kansa, mutta neuvonantajain runsaus tuo menestyksen. |
14. Jossa ei neuvoa ole, siinä kansa hukkuu; vaan jossa monta neuvonantajaa on, siinä hyvin käy. |
|
|
Sananl. 15:22 Hankkeet sortuvat, missä neuvonpito puuttuu; mutta ne toteutuvat, missä on runsaasti neuvonantajia. |
San l. 15:22. Aivoitus raukee ilman neuvoa; vaan jossa monta neuvonantajaa on, se on vahva. |
Sananl. 20:18 Neuvotellen suunnitelmat vahvistuvat, ja sotaa on sinun käytävä neuvokkuudella. |
San l. 20:18. Aivoitukset menestyvät, kuin ne neuvolla toimitetaan*, ja sodat myös pitää toimella pidettämän+. |
|
|
15. Joka vierasta takaa, sen käy pahoin, mutta joka kädenlyöntiä vihaa, se on turvattu. |
15. Joka toisen takaa, hän tulee vahinkoon; vaan joka siitä itsensä pitää pois, hän on murheetoin. |
|
|
Sananl. 6:1 Poikani, jos olet ketä lähimmäisellesi taannut, lyönyt kättä vieraalle; |
San l. 6:1. Poikani, jos sinä takaat lähimmäises, niin sinä olet kiinnittänyt kätes muukalaiseen. |
Sananl. 17:18 Mieltä vailla on mies, joka kättä lyöpi, joka menee toista takaamaan. |
San l. 17:18. Se on tyhmä ihminen, joka kätensä taritsee, ja takaa lähimmäisensä. |
Sananl. 20:16 Ota siltä vaatteet, joka toista takasi, ja ota häneltä pantti vieraitten puolesta. |
|
|
|
16. Suloinen nainen saa kunniaa, ja voimalliset saavat rikkautta. |
16. Vaimo, joka otollinen on, pitää kunnian; vaan väkevät pitävät rikkauden. |
17. Armelias mies tekee hyvää itsellensä, mutta armoton syöksee onnettomuuteen oman lihansa. |
17. Armias mies tekee ruumiillensa hyvää*; vaan se, joka julma on, saattaa lihansa murheelliseksi. |
|
|
|
Saarn 3:12. Sen tähden ymmärsin minä, ettei mitään parempaa ole, kuin iloita, ja hyvää tehdä elinaikanansa. |
|
Saarn 5:18. Ja jolle ihmiselle Jumala antaa rikkautta, tavaraa ja voimaa, että hän siitä söis ja nautitsis osaksensa, ja olis iloinen työssänsä; se on Jumalan lahja. |
|
|
18. Jumalaton hankkii pettäväistä voittoa, mutta joka vanhurskautta kylvää, saa pysyvän palkan. |
18. Jumalattoman työ on turha, vaan joka vanhurskautta kylvää, sillä on hyvä palkka. |
|
|
Sananl. 22:8 Joka vääryyttä kylvää, se turmiota niittää, ja hänen vihansa vitsa häviää. |
Hos 10:12. Kylväkäät teillenne vanhurskaudeksi, niittäkäät laupiudeksi, kyntäkäät teillenne kyntö*: että nyt on aika Herraa etsiä, siihenasti kuin hän tulee, ja saattaa teille vanhurskauden. |
Hoos. 10:12 Kylväkää itsellenne vanhurskauden kylvö, niin saatte leikata laupeuden leikkuun. Raivatkaa itsellenne uudispelto, silloin kun on aika etsiä Herraa, kunnes hän tulee ja antaa sataa teille vanhurskautta. |
Jak 3:18. Mutta vanhurskauden hedelmä* rauhassa kylvetään niille, jotka rauhan pitävät. |
Jaak. 3:18 Vanhurskauden hedelmä kylvetään rauhassa rauhan tekijöille. |
|
|
|
19. Joka on vakaa vanhurskaudessa, saa elämän; mutta joka pahaa tavoittaa, saa kuoleman. |
19. Sillä vanhurskaus saattaa elämän, vaan joka pahaa pyytää, hän saattaa kuoleman. |
20. Väärämieliset ovat Herralle kauhistus, mutta nuhteettomasti vaeltaviin hän mielistyy. |
20. Petollinen sydän on kauhistus Herralle, vaan viattoman tie on hänelle otollinen. |
|
|
Sananl. 12:22 Herralle kauhistus ovat valheelliset huulet, mutta teoissaan uskolliset ovat hänelle otolliset. |
|
|
|
21. Totisesti: paha ei jää rankaisematta, mutta vanhurskasten jälkeläiset pelastuvat. |
21. Ei jumalattomia auta, vaikka kaikki kätensä yhteen pistäisivät*, mutta vanhurskaan siemen pelastetaan. |
|
|
Sananl. 16:5 Jokainen ylpeämielinen on Herralle kauhistus: totisesti, ei sellainen jää rankaisematta. |
San l. 21:30. Ei yksikään viisaus, eli ymmärrys, eikä neuvo, auta Herraa vastaan. |
Sananl. 21:30 Ei auta viisaus, ei ymmärrys, ei mikään neuvo Herraa vastaan. |
|
|
|
22. Kultarengas sian kärsässä on kaunis nainen, älyä vailla. |
22. Kaunis vaimo ilman taidota on niin kuin sika, jolla olis kultainen käädy kuonossa. |
23. Vanhurskaitten halajaminen vie onneen, jumalattomien toivo vihaan. |
23. Vanhurskasten himo on ainoastaan hyvä, vaan jumalattomain odotus on kiukku. |
|
|
Job 8:13 Niin käy kaikkien niiden, jotka unhottavat Jumalan, ja jumalattoman toivo katoaa, |
Job 8:13. Niin käy kaikkein niiden, jotka Jumalan unhottavat, ja ulkokullattuin toivo katoo. |
Sananl. 10:28 Vanhurskasten odotus koituu iloksi, mutta jumalattomien toivo hukkuu. |
Job 8:14. Sillä hänen toivonsa tulee tyhjäksi, ja hänen uskalluksensa niin kuin hämähäkin verkko. |
|
San l. 10:28. Vanhurskaan toivo on ilo, mutta jumalattomain toivo katoo. |
|
|
24. Toinen on antelias ja saa yhä lisää, toinen säästää yli kohtuuden ja vain köyhtyy. |
24. Muutama jakaa omastansa, ja saa enemmän*; toinen säästää, jossa ei pitäisi, ja tulee köyhemmäksi. |
|
|
Ps. 112:9 Hän on runsaskätinen, hän antaa köyhille, hänen vanhurskautensa pysyy iankaikkisesti, hänen sarvensa kohoaa kunniassa. |
Ps 112:9. Hän jakaa ja antaa vaivaisille: hänen vanhurskautensa pysyy ijankaikkisesti*: hänen sarvensa+ korotetaan kunnialla. |
|
|
25. Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu. |
25. Sielu, joka siunaa, tulee rikkaaksi: ja joka juottaa, se myös juotetaan. |
|
|
|
2 Kor.9:6. Mutta sen minä sanon: joka tiiviisti kylvää, sen pitää myös tiiviisti niittämän, joka siunauksessa kylvää, sen pitää myös siunauksessa niittämän, |
|
|
26. Joka viljan pitää takanaan, sitä kansa kiroaa, mutta joka viljan kaupaksi antaa, sen pään päälle tulee siunaus. |
26. Joka jyvät salaa, häntä kansa kiroilee; mutta joka myy, hänelle tulee siunaus. |
27. Joka hyvään pyrkii, etsii sitä, mikä otollista on, mutta joka pahaa etsii, sille se tulee. |
27. Joka varhain hyvää etsii, hänelle hyvin menestyy; mutta joka pahaa noudattaa, hänelle pahoin tapahtuu. |
28. Joka rikkauteensa luottaa, se kukistuu, mutta vanhurskaat viheriöitsevät niinkuin lehvä. |
28. Joka rikkauteensa luottaa, hän hukkuu, vaan vanhurskaat viheriöitsevät niin kuin lehti. |
|
|
Ps. 1:3 Hän on niinkuin istutettu puu vesiojain tykönä, joka antaa hedelmänsä ajallaan ja jonka lehti ei lakastu; ja kaikki, mitä hän tekee, menestyy. |
San l. 14:11. Jumalattomain huoneet kukistetaan, vaan jumalisten majat viheriöitsevät. |
Sananl. 14:11 Jumalattomain huone hävitetään, mutta oikeamielisten maja kukoistaa. |
|
|
|
29. Joka talonsa rappiolle saattaa, perii tuulta, ja hullu joutuu viisaan orjaksi. |
29. Joka huoneensa murheelliseksi tekee, hän saa tuulen perinnöksi: ja hullun täytyy viisasta palvella. |
30. Vanhurskaan hedelmä on elämän puu, ja viisas voittaa sieluja. |
30. Vanhurskaan hedelmä on elämän puu*: joka viisas on, hän kääntää sielut. |
|
|
Sananl. 3:18 Elämän puu on se niille, jotka siihen tarttuvat; onnelliset ne, jotka siitä pitävät kiinni. |
San l. 3:18. Hän on elämän puu* niille, jotka häneen rupeevat; ja autuaat ovat ne, jotka hänen pitävät. |
|
|
31. Katso, vanhurskas saa palkkansa maan päällä, saati sitten jumalaton ja syntinen. |
31. Koska vanhurskas paljon kärsii, kuinka paljoa enemmin jumalatoin ja syntinen? |
|
|
1. Piet. 4:17 Sillä aika on tuomion alkaa Jumalan huoneesta; mutta jos se alkaa ensiksi meistä, niin mikä on niiden loppu, jotka eivät ole Jumalan evankeliumille kuuliaiset? |
1 Piet 4:17. Sillä aika on, että tuomion pitää Jumalan huoneesta alkaman. Mutta jos se ensin meistä alkaa, minkäs lopun ne saavat, jotka ei Jumalan evankeliumia usko? |
|
1 Piet 4:18. Ja jos hurskas tuskalla vapaaksi tulee, kussa sitte jumalatoin ja syntinen näkyy? |
|
|
|
|