P. PAAVALIN EPISTOLA ROOMALAISILLE
2317
nen edessänsä vanhurskautetuksi
tulla*; sillä lain kautta synnin
tunto tulee+.
21. Mutta nyt on se vanhurska-
us, joka Jumalan* edessä kel-
paa, ilman lakia julistettu, lain ja
prophetain kautta todistettu+;
22. Se Jumalan vanhurskaus,
(sanon minä), joka tulee Jesuk-
sen Kristuksen uskon kautta,
kaikkein tykö ja kaikkein päälle,
jotka uskovat: sillä ei ole yhtään
eroitusta.
23. Sillä kaikki ovat he syntiä
tehneet* ja ei heillä ole mitään
kerskattavaa Jumalan edessä.
24. He tulevat ilman ansiotansa
vanhurskaaksi, hänen armostan-
sa*, sen lunastuksen kautta, jo-
ka on Jesuksessa Kristuksessa+,
25. Jonka Jumala on armonis-
tuimeksi asettanut, uskon kautta
hänen veressänsä*, osoittaak-
sensa sitä vanhurskautta, joka
hänen edessänsä kelpaa, edellä-
käyväisten syntein anteeksi an-
tamisen kautta+,
26. Joita Jumala kärsinyt on*,
osoittaaksensa vanhurskauttansa
tällä ajalla: että hän itse van-
hurskas olis ja sen vanhurskaak-
si tekis, joka Jesuksen uskosta
on.
27. Missä siis on kerskaus? Se
on suljettu ulos. Minkä lain kaut-
ta? Töidenkö lain kautta? Ei,
vaan uskon lain kautta.
28. Niin me siis sen siksi pi-
dämme, että ihminen tulee van-
hurskaaksi uskon kautta, ilman
lain töitä.
29. Eli onko Jumala ainoastaan
Juudalaisten Jumala? eikö hän
ole myös pakanain Jumala? To-
sin pakanainkin Jumala,
30. Että yksi on Jumala, joka
ympärileikkauksen tekee van-
hurskaaksi uskosta, ja esinahan
uskon kautta.
31. Teemmekö me lain tyhjäksi
uskon kautta? Pois se; vaan me
vahvistamme lain.
4. Luku.
I. Edespäin osoitetaan uskon
vanhurskaus ilman lain töitä Ab-
rahamin esimerkillä ja Davidin
todistuksilla. II. Että se esimerkki
ulottuu sekä Juudalaisiin että
pakanoihin; sillä Abraham tuli
vanhurskautetuksi ennen ympäri-
leikkausta. III. Ylistetään Abraha-
min uskoa, meille esikuvaksi.