P. PAAVALIN EPISTOLA ROOMALAISILLE
2315
don laissa.
21. Sinä joka siis opetat toista
ja et itsiäs opeta*; joka saar-
naat: ei pidä varastaman, ja sinä
itse varastat;
22. Joka sanot: ei pidä huorin
tehtämän, ja sinä itse teet huo-
rin; joka kauhistut epäjumalia, ja
raatelet sitä Jumalalta, mikä hä-
nelle tulee;
23. Joka kerskaat laista* ja hä-
päiset Jumalaa lain ylitsekäymi-
sellä?
24. Sillä teidän tähtenne tulee
Jumalan nimi pilkatuksi pakanain
seassa, niinkuin kirjoitettu on.
25. Sillä ympärileikkaus kelpaa,
jos sinä lain pidät; mutta jos si-
nä olet lain rikkoja, niin sinun
ympärileikkaukses on esinahaksi
tullut.
26. Jos siis esinahka lain oikeu-
den pitää, eikö hänen esinah-
kansa pidä luettaman hänelle
ympärileikkaukseksi?
27. Ja se joka luonnostansa
esinahka on ja täyttää lain, pi-
tää sinun tuomitseman, joka
puustavin ja ympärileikkauksen
lain käyt ylitse?
28. Sillä ei se ole Juudalainen,
joka ulkonaisesti (Juudalainen)
on*: ei myös se ole ympärileik-
kaus, mikä ulkonaisessa lihassa
tapahtuu+;
29. Mutta se on Juudalainen, jo-
ka sisällisesti salattu on, ja sy-
dämen ympärileikkaus* on ym-
pärileikkaus, joka hengessä ta-
pahtuu, ei puustavissa; jonka
ylistys ei ole ihmisiltä, vaan Ju-
malalta+.
3. Luku.
I. Selitetään Juudalaisten etuus
ja siitä seuraavaiset ajatukset
Jumalan totuudesta ja vanhurs-
kaudesta. II. Perustetaan kaikki
ihmiset olevan syntiset ja vialli-
set Jumalan edessä. III. Osoite-
taan lain töiden voimattomuus ja
uskon voima vanhurskaaksi te-
kemisessä.
I. Mitäs siis Juudalainen on pa-
rempi? Eli mitä ympärileikkaus
auttaa?
2. Tosin sangen paljo. Sillä ensin
on se, että heille on uskottu,
mitä Jumala puhunut on.
3. Mutta ettei muutamat niitä
uskoneet*, mikä siitä on? Pitäis-
kö heidän epäuskonsa Jumalan