P. PAAVALIN EPISTOLA ROOMALAISILLE
2306
taisi, vaan särkis velkakirjansa:
toisella tavalla, jos joku hyvä
ihminen sinun edestäs maksais,,
ja antais sinulle, jolla hänen vel-
kansa maksaisit. Tällä tavalla on
Kristus meitä laista vapahtanut:
sentähden ei se ole joku lihalli-
nen vapaus, joka paljon ja kaik-
kinaista tekee, ja joka lain vel-
komisesta ja velasta vapaa on.
7 luvussa vahvistaa hän sen ver-
tauksilla aviokäskystä, nimittäin,
kuin joku mies kuolee, niin vai-
mo on vallallansa, ja molemmat
ovat toinen toisestansa eroitetut,
ei niin, ettei se vaimo saisi ot-
taa toista miestä, vaan että hän
paljon enemmin on sitten vapaa
toiselle miehelle huolemaan, jota
ei hän ennen saanut tehdä teh-
dä kuin hän entisestä pääsi: niin
on myös meidän omatuntomme
sidottu lakiin, vanhan ihmisen
alle; kuin se hengen kautta kuo-
letettu on, niin omatunto on va-
paa, ja ovat toinen toisestansa
vallallensa, ei niin, ettei oman-
tunnon pidä mitään tekemän,
mutta hänen pitää nyt äsken pi-
tämän itsensä toisen miehen ty-
kö, joka on Kristus, ja elämän
hedelmiä kantaman.
Sitte selittää hän laviammalta
synnin ja lain luonnon, kuinka
synti ainoastansa lain kautta
voimalliseksi tulee; sillä vanha
ihmisemme tulee ainoasti vihai-
semmaksi lakia vastaan, ettei
hän voi maksaa, mitä laki anoo.
Sillä hänen luontonsa on aina
syntiä tehdä, joka ei itsestänsä
muuta taida, sentähden on laki
hänen surmansa ja tautinsa. Ei,
että laki on paha, mutta ettei se
paha luonto taida kärsiä lain
häneltä hyvää vaativan. Niinkuin
joku sairas ei taida kärsiä, jos
joku vaatii häntä juoksemaan ja
hyppäämään ja muuta senkal-
taista tekemän, jota ainoasti ter-
ve ihminen tehdä taitaa.
Sentähden p. Paavali tässä päät-
tää, että kussa laki oikein tunne-
taan ja ymmärretään, siinä ei se
muuta tee kuin ilmoittaa meidän
syntimme, ja sillä meitä kuolet-
taa, tehden meitä velkapääksi
Jumalan ijankaikkisen vihan ja
rangaistuksen alle. Niinkuin se
kaikki omassatunnossa tuntea ja
tietää saadaan, koska ainoasti
laki oikein sattunut on, että jo-
takin muuta pitää ihmisellä ole-
man, ja vielä enempi kuin laki,