P. Petarin edellinen Epistola
2237
Jumalan armo/ josa te oletta.
5:13 Terwettäwät teitä walitut
Babylonias/ ja minun poican Marcus.
5:14 Terwettäkät toinen toistan
rackauden suun annolla: Rauha olcon
teille caikille/ jotca Christuxes Jesuxes
oletta/ Amen.
Vers.3. Herrat Canssans päälle) Cleros ,
on arpa eli osa/ jonga jocu arwalla saa.
Nijn P. Petari täsä cudzu pitäjän wäen
arwaxi/ se on: se osa joca pitäjän
Papille uscottu on. v. 13. Babylonias)
Yxi Babylon on Chaldeas/ ja toinen
Egyptis joca myös Alcairixi cudzutan.
Jos jocu sano tämän Babylonian
Romixi/ osottaxens Petarin ollen
Romisa/ cosca hän tämän kirjoitti: Nijn
ei hänen pidä myös kieldämän mitä
Johannes Ilmestyxesäns kirjoitta/ cap.
17:5. etc. Babyloniast/ joca pitä Romist
ymmärrettämän.
P. Petarin Toinen Epistola .
Esipuhe Toisest P. Petarin Epistolast .
TÄmä Epistola on kirjoitettu nijtä wastan/ jotca luulewat Christillisen uscon ilman
töitä taitawan olla/ sentähden neuwo hän nijtä harjoitteleman heitäns hywisä töisä/
ja oleman lujana uscosans/ nijncuin puu hedelmäst tutan. Sijtte rupe hän
Evangeliumita kijttämän/ ihmisten opetuxen suhten/ että ainoastans sitä/ ja ei
yhdengän ihmisen oppia cuultaman pidä/ sillä nijncuin hän sano: ei yxikän Prophetia
ole wielä ihmisen mielen jälken tapahtunut. Sentähden hän waara heitä toisesa
Lugus petollisilda tulewaisilda opettailda/ jotca töitä waatiwat ja nijllä Christuxen
kieldäwät. Ja uhca heitä colmella hirmuisella rangaistuxella/ ja näyttä heidän juuri
nijncuin he owatkin/ heidän ahneudens/ ylpeydens/ coirudens/ huorudens ja
ulcocullaisudens cansa/ että jocainen kyllä ymmärtä/ ketä hän sillä luule/ cuin nyt
Christicunnas tapahtu. Colmannes osotta hän: että Duomiopäiwä on pian tulewa/ ja
waicka se ihmisten mielestä näky olewan tuhat ajastaica/ nijn se on cuitengin
Jumalan edes/ nijncuin yxi päiwä/ sentähden sanotan jocaidzen Duomiopäiwä
olewan tullut/ cohta cuin hän cuollut on. Ja sijtte kirjoitta hän/ cuinga
Duomiopäiwänä pitä tapahtuman/ että caicki pitä tulella culutettaman. Mutta hän
ennusta myös/ että sijhen aican pitä ihmiset oleman pilckajat/ ja ei uscosta lucua
pitämän/ waan oleman cuin Epicurerit. Lyhykäisest sanottu: Ensimäinen Lucu osotta/
cuinga Christicunda on Evangeliumin aicana puhdas olewa. Toinen Lucu näyttä/
cuinga ihmisten opin aicana on olewa. Colmas/ cuinga ihmiset sijtte sekä