992
Saarnaajan kirja
ta siitä, mitä hän halajaa, mutta Jumala ei salli hänen nauttia sitä,
vaan sen nauttii vieras. Se on turhuutta ja raskas kärsimys. Vaikka
syntyisi miehelle sata lasta ja hän eläisi vuosia paljon ja paljot oli-
sivat hänen vuottensa päivät, mutta hän ei saisi tyydyttää omaa
haluaan omaisuudellansa eikä saisi edes hautaustakaan, niin minä
sanon, että keskoinen olisi onnellisempi kuin hän. Sillä se turhaan
tulee ja pimeyteen menee, ja pimeyteen peittyy sen nimi. Ei se ole
aurinkoa nähnyt eikä tuntenut. Sen lepo on parempi kuin hänen. Ja
vaikka hän eläisi kaksi kertaa tuhannen vuotta, mutta ei saisi on-
nea nähdä - eikö kuitenkin kaikki mene samaan paikkaan? Kaikki
ihmisen vaivannäkö tapahtuu hänen oman suunsa hyväksi, ja kui-
tenkaan ei halu täyty. Sillä mitä etua on viisaalla tyhmän edellä, ja
mitä kurjalla siitä, että hän osaa oikein vaeltaa elävitten edessä?
Parempi silmän näkö kuin halun haihattelu. Tämäkin on turhuutta
ja tuulen tavoittelua. Mitä olemassa on, sille on pantu nimi jo am-
moin; ja edeltä tunnettua on ollut, mitä ihmisestä on tuleva. Ei voi
hän riidellä väkevämpänsä kanssa. Sillä niin on: puheen paljous
enentää turhuutta. Mitä etua on ihmisellä siitä? Sillä kuka tietää,
mikä on ihmiselle hyvä elämässä, hänen elämänsä lyhyinä, turhina
päivinä, jotka hän viettää kuin varjo; ja kuka ilmaisee ihmiselle, mi-
tä on tuleva hänen jälkeensä auringon alla?
Hyvä nimi on parempi kuin kallis öljy, ja kuolinpäivä parempi kuin
syntymäpäivä. Parempi kuin pitotaloon on mennä surutaloon, sillä
siinä on kaikkien ihmisten loppu, ja elossa oleva painaa sen mie-
leensä. Suru on parempi kuin nauru, sillä sydämelle on hyväksi, et-
tä kasvot ovat murheelliset. Viisaitten sydän on surutalossa, tyhmi-
en sydän ilotalossa. Parempi on kuulla viisaan nuhdetta, kuin olla
kuulemassa tyhmien laulua; sillä niinkuin orjantappurain rätinä pa-
dan alla, on tyhmän nauru. Ja sekin on turhuutta. Sillä väärä voitto
tekee viisaan hulluksi, ja lahja turmelee sydämen. Asian loppu on
parempi kuin sen alku, ja pitkämielinen on parempi kuin korkeamie-
linen. Älköön mielesi olko pikainen vihaan, sillä viha majautuu tyh-
mäin poveen. Älä sano: Mikä siinä on, että entiset ajat olivat pa-
remmat kuin nykyiset? Sillä sitä et viisaudesta kysy. Viisaus on yh-