1624
Paavalin kirje roomalaisille
nä itsesi syypääksi tuomitset, koska sinä, joka tuomitset, teet sa-
moja tekoja. Ja me tiedämme, että Jumalan tuomio on totuuden
mukainen niille, jotka senkaltaisia tekevät. Vai luuletko, ihminen, si-
nä, joka tuomitset niitä, jotka senkaltaisia tekevät, ja itse samoja
teet, että sinä vältät Jumalan tuomion? Vai halveksitko hänen hy-
vyytensä ja kärsivällisyytensä ja pitkämielisyytensä runsautta, etkä
tiedä, että Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen? Kovuudellasi
ja sydämesi katumattomuudella sinä kartutat päällesi vihaa vihan ja
Jumalan vanhurskaan tuomion ilmestymisen päiväksi, hänen, "joka
antaa kullekin hänen tekojensa mukaan": niille, jotka hyvässä työs-
sä kestävinä etsivät kirkkautta ja kunniaa ja katoamattomuutta,
iankaikkisen elämän, mutta niiden osaksi, jotka ovat itsekkäitä ei-
vätkä tottele totuutta, vaan tottelevat vääryyttä, tulee viha ja kiivas-
tus. Tuska ja ahdistus jokaisen ihmisen sielulle, joka pahaa tekee,
juutalaisen ensin, sitten myös kreikkalaisen; mutta kirkkaus ja kun-
nia ja rauha jokaiselle, joka tekee sitä, mikä hyvä on, juutalaiselle
ensin, sitten myös kreikkalaiselle! Sillä Jumala ei katso henkilöön.
Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman
lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne
lain mukaan tuomitaan; sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita
Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan. Sillä kun
pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii,
niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki ja osoit-
tavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän
omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyt-
tävät tai myös puolustavat heitä - sinä päivänä, jona Jumala on
tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun
evankeliumini mukaan. Mutta jos sinä kutsut itseäsi juutalaiseksi ja
luotat lakiin ja Jumala on sinun kerskauksesi ja tunnet hänen tah-
tonsa ja, opetettuna laissa, tutkit, mikä parasta on, ja luulet kyke-
neväsi olemaan sokeain taluttaja, pimeydessä olevien valkeus, ym-
märtämättömien kasvattaja, alaikäisten opettaja, sinulla kun laissa
on tiedon ja totuuden muoto: niin sinäkö, joka toista opetat, et it-
seäsi opeta; joka julistat, ettei saa varastaa, itse varastat; joka sa-