1626
Paavalin kirje roomalaisille
kasta, ei ainoatakaan, ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka
etsii Jumalaa; kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvotto-
miksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yh-
den yhtäkään. Heidän kurkkunsa on avoin hauta, kielellänsä he
pettävät, kyykäärmeen myrkkyä on heidän huultensa alla; heidän
suunsa on täynnä kirousta ja katkeruutta. Heidän jalkansa ovat no-
peat vuodattamaan verta, hävitys ja kurjuus on heidän teillänsä, ja
rauhan tietä he eivät tunne. Ei ole Jumalan pelko heidän silmäinsä
edessä." Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se
puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma
tulisi syylliseksi Jumalan edessä; sentähden, ettei mikään liha tule
hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee
synnin tunto. Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profee-
tat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, se Jumalan vanhurskaus,
joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille,
jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta. Sillä kaikki ovat syntiä
tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi van-
hurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kris-
tuksessa Jeesuksessa, jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi
uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan,
koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit jumalalli-
sessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nyky-
ajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jol-
la on usko Jeesukseen. Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu
pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta.
Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta,
ilman lain tekoja. Vai onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala?
Eikö pakanainkin? On pakanainkin, koskapa Jumala on yksi, joka
vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat us-
kon kautta. Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se!
Vaan me vahvistamme lain.
Mitä me siis sanomme esi-isämme Aabrahamin saavuttaneen lihan
mukaan? Sillä jos Aabraham on teoista vanhurskautettu, on hänellä
kerskaamista, mutta ei Jumalan edessä. Sillä mitä Raamattu sanoo?