1625
Paavalin kirje roomalaisille
not, ettei saa tehdä huorin, itse teet huorin; joka kauhistut epäju-
malia, kuitenkin olet temppelin ryöstäjä; joka laista kerskaat, häväi-
set lainrikkomisella Jumalaa? Sillä "teidän tähtenne Jumalan nimi
tulee pilkatuksi pakanain seassa", niinkuin kirjoitettu on. Ympärileik-
kaus kyllä on hyödyllinen, jos sinä lakia noudatat; mutta jos olet
lainrikkoja, niin sinun ympärileikkauksesi on tullut ympärileikkaamat-
tomuudeksi. Jos siis ympärileikkaamaton noudattaa lain säädöksiä,
eikö hänen ympärileikkaamattomuutensa ole luettava ympärileikka-
ukseksi? Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on
tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet
lainrikkoja. Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juu-
talainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu;
vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea
ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa;
ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.
Mitä etuuksia on siis juutalaisilla, tai mitä hyötyä ympärileikkaukses-
ta? Paljonkin, kaikin tavoin; ennen kaikkea se, että heille on uskot-
tu, mitä Jumala on puhunut. Mutta kuinka? Jos jotkut ovat olleet
epäuskoisia, ei kaiketi heidän epäuskonsa ole Jumalan uskollisuutta
tyhjäksi tekevä? Pois se! Olkoon Jumala totinen, mutta jokainen
ihminen valhettelija, niinkuin kirjoitettu on: "Että sinut havaittaisiin
vanhurskaaksi sanoissasi ja että voittaisit, kun sinun kanssasi oike-
utta käydään." Mutta jos meidän vääryytemme tuo ilmi Jumalan
vanhurskauden, mitä me siihen sanomme? Ei kaiketi Jumala ole
väärä, kun hän rankaisee vihassansa? Minä puhun ihmisten tavalla.
Pois se! Sillä kuinka Jumala silloin voisi tuomita maailman? Sillä
jos Jumalan totuus tulee minun valheeni kautta selvemmin julki hä-
nen kirkkaudekseen, miksi sitten minutkin vielä syntisenä tuomi-
taan? Ja miksi emme tekisi, niinkuin herjaten syyttävät meidän te-
kevän ja niinkuin muutamat väittävät meidän sanovan: "Tehkäämme
pahaa, että siitä hyvää tulisi"? Niiden tuomio on oikea. Miten siis
on? Olemmeko me parempia? Emme suinkaan. Mehän olemme
edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalai-
set, ovat synnin alla, niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurs-