P. PAAVALIN EPISTOLA ROOMALAISILLE
2300
kaudeksi Kristuksen meidän vä-
limiehemme tähden, ja saattaa
ihmisen kullekin antamaan sen
mikä tulee. Sillä uskon kautta
ihminen tulee vapaaksi synnistä
ja saa halun Jumalan käskyihin,
ja antaa sen kanssa Jumalalle
kunnian, ja maksaa, mitä hän on
hänelle velkaa. Palvelee myös
ihmisiä mielellänsä niinkuin hän
taitaa, ja maksaa niin jokaiselle.
Ei meidän luontomme eli oma
ehtomme, eikä voimamme taida
senkaltaista vanhurskautta mat-
kaan saattaa. Sillä niinkuin ei
yksikään epäuskoa itseltänsä ot-
taa pois. Sentähden on kaikki
petos, ulkokullaisuus ja synti, mi-
tä ilman uskoa taikka epäuskos-
sa tapahtuu, Rom. 14:23. kiiltä-
kään se niin hyvin niin se taitaa.
Liha ja henki ei pidä tässä niin
ymmärrettämän, että liha on ai-
noastaan, mitä haureuteen tu-
lee, ja henki ainoastaan, joka
sisällisesti sydämessä vaikuttaa.
Vaan lihaksi Paavali kutsuu, niin-
kuin Kristuskin Joh.3:6, kaiken
sen, mikä lihasta syntynyt on,
koko ihmisen sielun ja ruumiin,
toimen ja kaiken taidon, jotka
kaikki lihallisia pyytävät. Niin että
sekin mahdetaan kutsua lihalli-
seksi, joka ilman armoa korkeis-
ta hengellisistä asioista paljon
puhuu ja opettaa: niinkuin ym-
märtää taidetaan lihan töistä,
Gal. 5:19, kussa hän eriseurat ja
kateuden myös kutsuu lihan
töiksi. Ja Rom 8:3. sanoo hän:
laki tulee lihan kautta heikoksi.
Joka ei ainoastaan ole sanottu
haureudesta, mutta myös kaikis-
ta muista synneistä, erinomattain
epäuskosta, joka kaikkein suurin
hengellinen synti on.
Mutta hengelliseksi ihmiseksi
kutsutaan se, joka kaikki asiat
hengellisesti toimittaa, vaikka
hän on ulkonaisissakin asioissa,
niinkuin Kristuskin opetuslasten
jalkoja pestessänsä. ja Pietari
venhettä soutaessansa ja kaloja
pyytäessänsä. Niin että liha on
se ihminen, joka sisällisellä ja
ulkonaisella työllä elää ja toimit-
taa sitä, mikä ruumiin ja ajalli-
sen elämän tarpeeksi tulee.
Henki on se ihminen, joka sisäl-
lisellä ja ulkonaisella työllä toi-
mittaa sitä, mikä hengen ja tule-
vaisen elämän tarpeeksi tulee.
Paitsi senkaltaista näiden sanain
ymmärrystä, kuin tähän asti seli-