1851
Juditin kirja
pehmeää maata ja muodostaa kaikkea meidän tarpeeksemme. Mut-
ta samasta savesta hän muovaa niin hyvin ne astiat, jotka palvele-
vat puhtaita toimia, kuin nekin, joita käytetään päinvastoin, kaikki
samalla tapaa. Mutta minkä käytön mikin niistä saa, sen määrää
savityöntekijä. Ja niin hän, huonosti käyttäen vaivannäkönsä, muo-
dostaa samasta savesta voimattoman jumalan, hän, joka itse vast-
ikään syntyi maasta ja pian taas menee sinne, mistä hänet on
otettu, kun lainaksi annettu sielu vaaditaan häneltä takaisin. Mutta
se ei tuota hänellä huolta, että hän on vaipuva kuolemaan, eikä
se, että hänen elämänsä on lyhyt; vaan hän kilpailee kultatyönteki-
jäin ja hopeaseppien kanssa ja jäljittelee vaskenvalajia ja pitää
kunnianansa valhekuvien valmistamista. Tuhkaa on hänen sydämen-
sä, ja hänen toivonsa on vähemmän arvoinen kuin multa, ja hänen
elämänsä on savea arvottomampi, koska hän ei tunne sitä, joka on
hänet valmistanut ja puhaltanut häneen toimivan sielun ja vuodat-
tanut häneen elävän hengen, vaan pitää elämäämme leikkinä ja
elinaikaamme voittoa tuottavina markkinoina; "sillä" - niin hän sa-
noo - "täytyy hankkia voittoa mistä vain, vaikka pahastakin". Hän
tietää itse paremmin kuin muut, että hän tekee syntiä tehdessään
samasta maisesta aineesta hauraita astioita ja jumalankuvia. Mutta
he ovat kaikki ylen järjettömiä ja viheliäisempiä kuin älytön lapsi,
nuo sinun kansasi viholliset, jotka sitä ovat sortaneet. Sillä he ovat
pitäneet jumalina kaikkia pakanain epäjumalankuvia, joilla kuiten-
kaan ei ole silmiä, joilla voisi nähdä, ei nenää, jolla voisi hengittää
ilmaa, ei korvia kuulemista varten, ei käsissä sormia koskettamista
varten; eivätkä niiden jalat kykene käymään. Sillä ihminen on ne
tehnyt ja lainaksi annettu henki ne valmistanut. Mutta ei yksikään
ihminen voi valmistaa Jumalasta kuvaa, joka olisi hänen näköisen-
sä. Koska ihminen on kuolevainen, niin on kuollutta se, mitä hän
syntisillä käsillään tekee. Sillä hän on itse parempi kuin ne, joita
hän palvelee, koska hän itse elää, mutta nämä eivät. Sitten vielä
he palvelevat eläimistä pahimpia. Sillä muihin verraten ne ovat jär-
jettömyydessä vielä viheliäisempiä. Eivät ne myöskään ole kauniita,
niin että niihin voisi mieltyä, niinkuin muihin eläimiin niitä katselta-