P. Johannexen Theologin Ilmestys
2265
opemma me sijtä että meidän sen sanan cautta/ Engeli/ pitä tästälähin muisakin
cuwisa ja nägyisä/ ymmärtämän Pispat ja Opettajat Christicunnasa/ muutamat
hywät/ nijncuin P. Isät ja Pispat/ muutamat pahat/ nijncuin wäärät opettajat ja Pispat.
Joista täsä Kirjasa enä puhutan cuin muista. Neljännes ja wijdennes Lugus coco
Christicunda kirjoitetan/ jonga sencaltaisia tulewaisia murheita ja waiwoja kärsimän
piti. Sijnä owat 24. Wanhinda Jumalan edes/ (se on: caicki Pispat ja Opettajat
yximielisest) Uscolla cruunatut. Jotca kijttäwät Christusta Jumalan Caridzata/
candeleilla (se on: Saarnalla) ja palwelewat händä culdamaljoilla täynäns suidzutusta/
(se on: rucouxia ja anomuxia) Nämät caicki Christittyin lohdutuxexi/ että heidän
pidäis tietämän. Christicunnan wielä sencaltaisisakin waiwoisa woimasans pysywän.
Cuudennes Lugus rupewat tulewaiset waiwat. Ja ensin ruumilliset: Nijncuin waino
mailmallliselda Esiwallalda: joca on se cruunattu Radzasmies joudzinens walkian
hewoisen päällä. Nijn myös/ sota ja weren wuodatus: joca on se Radzasmies
mieckoinens ruskean hewoisen päällä. Nijn myös/ callis aica ja nälkä: joca on se
Radzasmies waacoinens mustan hewoisen päällä. Nijn myös/ rutto ja paisuma: joca
on se Radzasmies cuoleman cuwalla hijrencarwaisen hewoisen päällä. Sillä nämät
neljä waiwa noudattawat alati kijttämättömiä Jumalan sanan ylöncadzoita/ wielä
muillakin häwityxillä ja Hallituxen muutoxilla/ wijmeisen päiwän asti. Nijncuin tämän
6. Lugus lopulla tietä annetan: Jota Martyritten sielut myös heidän huudollans
pyytäwät. Seidzemennes ja 8. Lugus rupe hengellisten waiwain ilmestys/ cuin owat
moninaiset wäärät opetuxet. Ja täsä taas ensin näytetän lohdutus cuwa/ cusa Engeli
Ehristityt merkidze/ ja ne neljä paha Engelitä estä. Että taas wahwana oldaisin/
Christityillä olewan wääräin opettajain alla muutamita hywiä Engeleitä/ ja puhdas
Jumalan sana. Nijncuin myös Engeli suidzutusastialla/ se on/ rucouxella/ tietä anda.
Sencaltaiset hywät Engelit owat P. Isät/ nijncuin Spiridion/ Athanasius/ Hilarius/ ja
Nicenan consilium muiden sencaltaisten cansa. Ensimäinen paha Engeli on Tatianus
Encratitereins cansa/ jotca kielsit Awioskäskyn/ ja tahdoit hywistä töistä autuaxi tulla
nijncuin Judalaiset. Sillä tecopyhyden oppi oli ensin Evangeliumita wastan tulewa/
joca myös wijmeisexi pysy: Ja saa kyllä ainijan wastutisia opettaita ja wastutisia
nimejä. Nijcuin Pelagtanit/ etc. Toinen on Marcion/ Cataphrygereins Manichereins ja
Montanistererns/ etc. cansa/ jotca heidän hengellistä menoans ylidzen caickia
Ramatuja kerscaisit/ ja samoisit nijncuin tämä palawainen wuori Taiwan ja maan
wälillä/ nijncuin meidän aicanam Muntzerus ja muut kiucuidziat. Colmas on
Origenes/ joca Philosophian ja järjen cautta on Ramatun saastuttanut ja turmellut.
Nijncuin myös Scholastici Doctores , ennen tätä päiwä tehnet owat. Neljäs on
Novatus/ Cathareins cansa. Jotca kielsit langennuille catumuxen ja parannuxen/ ja
tahdoit muiden suhten olla puhtaimmat. Josta Laist oli myös Donatisterit. Mutta