Salomon sananlaskut
1194
joutuwat/ cosca he wähemmin uscowat ja suruttomast eläwät. Tämän todistawat
julkisest/ Hirsipuut/ Rattat ja muut mestaus paicat Caupungein teiden wieresä/ jotca
Jumala mailmalliselda Esiwallalda on andanut sijhen panna/ caikille pelgoxi/ jotca ei
salli heitäns Jumalan sanalla neuwotta/ ja ei ole wanhemmillens cuuliaiset.
Sentähden cudzu Salomo täsä kirjasans caicki hulluxi/ jotca Jumalan käskyn
cadzowat ylön. Mutta ne taitawaxi/ jotca nijtä tottelewat. Eikä puhu ainoastans
nuorucaisista/ joita hän cuitengin erinomaisest on aicoinut opetta/ mutta caikista
säädyistä/ ylimmäisistä nijncuin alimmaisistakin. Sillä nijncuin nuorella wäellä on
heidän wirhens wastoin Jumalan Lakia: nijn on myös muilla säädyillä heidän wirhens/
jotca owat paljo pahemmat cuin nuorten. Nijncuin sananlascus sanotan: jota
wanhembi sitä pahembi. Item : Ei wanhus estä hullutta. Ja jos ei muuta pahutta
muisa corkiammisa säädyisä olis/ cuin/ ahneus/ ylpeys/ wiha/ waino/ etc. nijn on
tämä wirhi aina kyllä paha/ että he tahtowat olla wijsat ja taitawat nijsä/ joihin ei
heidän mitän tulis. Ja jocainen on nopia tekemän nijtä/ cuin heildä on kieltty/ ja
unhottaman mitä heille on käsketty. Joca on hengellises wirasa/ on olewanans
taitawa mailmallisisa. Ja taas: joca mailmallises wiras on/ ei ole wähembätä
tietäwänäns/ cuinga hengellinen wirca hallitan. Sencaltaisia tyhmiä owat caicki maat/
caicki Caupungit ja caicki huonet täynnäns: joita täsä kirjas sangen paljo nuhdellan/
ja sangen ahkerast neuwotan/ että idzecukin ottais wirastans waarin/ ja jota käsketty
on/ uscollisest toimitais ja tekis. Eikä ole mitän parembata cuin cuuliaisus/ se on/
että cukin otta waarin sijtä cuin hänelle uscottu ja käsketty on tehdä. Sencaltaiset
cudzutan taitawaxi: waan tottelemattomat hulluxi/ waicka ei he sitä mielelläns cuulla
eli nijn cudzutta tahdo. Toinen kirja cudzutan Koheleth / jonga me cudzumme
Saarnajaxi/ ja on Lohdutuskirja: sillä cosca ihminen sen ensimäisen kirjan opin jälken
elä cuuliaisudes/ ja otta waarin uscotusta wirastans/ silloin asetta idzens sitä wastan
Perkele/ mailma ja hänen oma lihans himo nijn cowin/ että ihminen wäsy ja suuttu
säätyyns/ ja catu caickia mitä hän tehnyt ja alcanut on. Sillä cosca ei se menesty
hänen mielens jälken/ nijn nouse waiwa ja työ/ suuttumus ja kärsimättömys/ nijn
että ihminen hellittä kätens ja jalcans/ jättä työns/ ja ei woi enä wircans töitä tehdä.
Sillä cosca ei Perkele taida oikialda puolelda/ tietämättömyden/ halun ja picaisuden
cautta estä cuuliaisudest/ nijn hän tahto estä wasemalda puolelda/ waiwan ja
wastoinkäymisen cautta. Nijncuin Salomo ensimäises kirjas neuwo cuuliaisuteen:
sencaltaista hecumata ja hembeyttä wastan: nijn hän täsä kirjas opetta oleman
kärsiwällisen ja lujan cuuliaisudes/ wastoin suuttumusta ja waiwoja/ että hän aina
odotais cuoleman hetke/ ilolla ja rauhalla. Ja jota ei hän taida estä eli muutoin
asetta/ pitä silläns andaman mennä/ kyllä se toista palkitan/ etc. Colmas kirja
cudzutan Weisuxi/ josa Salomo kijttä Jumalata cuuliaisuden edest/ nijncuin Jumalan