1746
Kirje hebrealaisille
minne oli saapuva. Uskon kautta hän eli muukalaisena lupauksen
maassa niinkuin vieraassa maassa, asuen teltoissa Iisakin ja Jaa-
kobin kanssa, jotka olivat saman lupauksen perillisiä; sillä hän
odotti sitä kaupunkia, jolla on perustukset ja jonka rakentaja ja
luoja on Jumala. Uskon kautta sai Saarakin voimaa suvun perus-
tamiseen, vieläpä yli-ikäisenä, koska hän piti luotettavana sen, joka
oli antanut lupauksen. Sentähden syntyikin yhdestä miehestä, vielä-
pä kuolettuneesta, niin suuri paljous, kuin on tähtiä taivaalla ja
kuin meren rannalla hiekkaa, epälukuisesti. Uskossa nämä kaikki
kuolivat eivätkä luvattua saavuttaneet, vaan kaukaa he olivat sen
nähneet ja sitä tervehtineet ja tunnustaneet olevansa vieraita ja
muukalaisia maan päällä. Sillä jotka näin puhuvat, ilmaisevat etsi-
vänsä isänmaata. Ja jos he olisivat tarkoittaneet sitä maata, josta
olivat lähteneet, niin olisihan heillä ollut tilaisuus palata takaisin;
mutta nyt he pyrkivät parempaan, se on taivaalliseen. Sentähden
Jumala ei heitä häpeä, vaan sallii kutsua itseään heidän Jumalak-
sensa; sillä hän on valmistanut heille kaupungin. Uskon kautta uh-
rasi Aabraham, koetukselle pantuna, Iisakin, uhrasi ainoan poikansa,
hän, joka oli lupaukset vastaanottanut ja jolle oli sanottu: "Iisakista
sinä saat nimellesi jälkeläisen", sillä hän päätti, että Jumala on
voimallinen kuolleistakin herättämään; ja sen vertauskuvana hän
saikin hänet takaisin. Uskon kautta antoi Iisak Jaakobille ja Eesaul-
le siunauksen, joka koski tulevaisiakin. Uskon kautta siunasi Jaakob
kuollessaan kumpaisenkin Joosefin pojista ja rukoili sauvansa pää-
hän nojaten. Uskon kautta muistutti Joosef loppunsa lähetessä Is-
raelin lasten lähdöstä ja antoi määräyksen luistansa. Uskon kautta
pitivät Mooseksen vanhemmat häntä heti hänen syntymänsä jälkeen
kätkössä kolme kuukautta, sillä he näkivät, että lapsi oli ihana; ei-
vätkä he peljänneet kuninkaan käskyä. Uskon kautta kieltäytyi Moo-
ses suureksi tultuaan kantamasta faraon tyttären pojan nimeä. Hän
otti mieluummin kärsiäkseen vaivaa yhdessä Jumalan kansan kans-
sa kuin saadakseen synnistä lyhytaikaista nautintoa, katsoen "Kris-
tuksen pilkan" suuremmaksi rikkaudeksi kuin Egyptin aarteet; sillä
hän käänsi katseensa palkintoa kohti. Uskon kautta hän jätti Egyp-