Paavalin kirje roomalaisille
2169
puhun lain tunteville - että laki
vallitsee ihmistä, niin kauan kuin
hän elää?
2 Niinpä sitoo laki naidun vai-
mon hänen elossa olevaan mie-
heensä; mutta jos mies kuolee,
on vaimo irti tästä miehen laista.
3 Sentähden hän saa avionrikko-
jan nimen, jos miehensä eläessä
antautuu toiselle miehelle; mutta
jos mies kuolee, on hän vapaa
siitä laista, niin ettei hän ole
avionrikkoja, jos menee toiselle
miehelle.
4 Niin, veljeni, teidätkin on kuo-
letettu laista Kristuksen ruumiin
kautta, tullaksenne toisen omiksi,
hänen, joka on kuolleista herä-
tetty, että me kantaisimme he-
delmää Jumalalle.
5 Sillä kun olimme lihan vallas-
sa, niin synnin himot, jotka laki
herättää, vaikuttivat meidän jä-
senissämme, niin että me kan-
noimme hedelmää kuolemalle,
6 mutta nyt me olemme irti lais-
ta ja kuolleet pois siitä, mikä
meidät piti vankeina, niin että
me palvelemme Jumalaa Hengen
uudessa tilassa emmekä kirjai-
men vanhassa.
7 Mitä siis sanomme? Onko laki
syntiä? Pois se! Mutta syntiä en
olisi tullut tuntemaan muuten
kuin lain kautta; sillä en minä
olisi tiennyt himosta, ellei laki
olisi sanonut: "Älä himoitse."
8 Mutta kun synti otti käskysa-
nasta aiheen, herätti se minussa
kaikkinaisia himoja; sillä ilman
lakia on synti kuollut.
9 Minä elin ennen ilman lakia;
mutta kun käskysana tuli, niin
synti virkosi,
10 ja minä kuolin. Niin kävi ilmi,
että käskysana, joka oli oleva
minulle elämäksi, olikin minulle
kuolemaksi.
11 Sillä kun synti otti käskysa-
nasta aiheen, petti se minut ja
kuoletti minut käskysanan kautta.
12 Niin, laki on kuitenkin pyhä
ja käskysana pyhä, vanhurskas
ja hyvä.
13 Onko siis hyvä tullut minulle
kuolemaksi? Pois se! Vaan synti,
että se synniksi nähtäisiin, on
hyvän kautta tuottanut minulle
kuoleman, että synti tulisi ylen-
määrin synnilliseksi käskysanan
kautta.
14 Sillä me tiedämme, että laki
on hengellinen, mutta minä olen
lihallinen, myyty synnin alaisuu-