P. Pawalin Epistola Colosserein tygö
2169
2:13 Ja on teidän hänen cansans
eläwäxi tehnyt/ cosca te synnisä cuollet
olitta/ ja teidän lihanne esinahas. Ja on
meille caicki synnit andexi andanut.
2:14 Ja on pois pyhkinyt sen
käsikirjoituxen/ joca meitä wastan oli/
joca säätyin cautta tuli/ ja oli meille
wastahacoinen/ sen hän keskeldä
poisotti ja ristinnaulidzi.
2:15 Ja on rijsunut wallituxet ja
wäkewydet/ ja toi heidän näkywin/ ja
sai heistä woiton cunnian idze cauttans.
2:16 NIin älkät sijs saldico yhdengän
tehdä oma tundo ruast eli juomast/
taicka määrätyistä pyhäpäiwistä/ ei
udesta Cuusta/ eikä Sabbatheista.
2:17 Jotca olit tulewaisen warjo/ mutta
idze ruumis on Christuxes.
2:18 Älkät saldico teidän palckan
kenengän poistemmata/ jotca oman
ehdons jälken waeldawat/ nöyrydes ja
Engelein hengellisydes:
2:19 Joita ei hän coscan nähnyt ole/ ja
on turhan hänen lihallises mielesäns
paisunut. Ja ei hän pidä händäns
Pääsä/ josta coco ruumis/ jäsenistä ja
raadioista saa wäkewyden/ ja toinen
toisesans coosa rippu/ ja nijn sijnä
lisämises caswa/ cuin Jumala anda.
2:20 NIin että te jo oletta Christuxen
cansa mailman säädyistä cuollet: mixi
te sijs teitän annatte säädyillä solmita/
nijncuin te wielä mailmas eläisitte ?
2:21 Jotca sanowat: Älä sijhen rupe. Älä
tätä maista. Älä sitä pitele.
2:22 Jotca cuitengin caicki culumises
huckuwat/ ja ihmisten käskyt ja opit
owat.
2:23 Joilla kyllä wijsauden muoto on/
idzewalitus hengellisydes ja nöyrydes/
ja sentähden/ ettei he ruumistans
armahda/ eikä tee lihallens hänen
cunniatans hänen tarpeisans.
Vers.4. Puheilla) Jotca järki ja toimi
selkiäxi ja wahwaxi duomidze/ nijncuin
se oppi töistä ja ihmisen omast ansiost.
v. 8. Philosophian) Joca tapahtu/ cosca
Uscon asiois enämmin nijsä perustuxis
ja todistuxis riputan/ cuin Philosophiast
ja omast järjest otetut owat/ cuin
Jumalan selkiätä sana uscotan ja
seuratan. Mutta cosca Jumalan sana
caickein totisna pidetän/ ja ei sitä
selitetä eikä ymmärretä järjen jälken/
mutta nijncuin sanat saldiwat/ että
Philosophia on ainoastans cohtullisna
apuna/ että sen cautta Jumalan sana
selkemmin ja paremmin
ymmärrettäisin/ ja nijn ei
Philosophialda kengän petetä/ mutta
Jumalan sana terwellisembään
ymmärryxeen autetan. Paidi sitä/ on
myös Philosophia callis Jumalan lahja/
ja ei ylöncadzottapa/ nimittäin/ cosca
se oikias arwos pidetän/ cosca hän
pysy rajoisans/ nijsä asiois cuin hänelle
erinomattain tulewat/ ja ei omista
idzellens hallitusta Pyhäs Ramatus/
mutta pysy nöyränä pijcana. v. 9.
Hänes) se on/ Inhimillises luonnosans.
v. eod. Ruumillisest) dictum v. 10
Täydelliset) se on/ cosca teillä Christus
on/ silloin teillä on caicki/ nijn ettei