P. Pawalin Toinen Epistola Corintherein tygö
2120
kirckauden tundemisesta tule/ Jesuxen
Christuxen caswoisa.
4:7 Mutta meillä on sencaltainen
tawara sawisis astiois/ että se
ylönpaldinen woima pitä Jumalalda ja
ei meistä oleman.
4:8 Meillä on jocapaicas ahdistus/
mutta en me sitä sure: meillä on packo/
mutta en me epäile.
4:9 Me kärsimme waino/ mutta ei
meitä ylönannetta: me alaspainetan/
mutta en me hucu.
4:10 Me ymbärinswiemmä aina HERran
Jesuxen cuoleman meidän ruumisam/
että HERran Jesuxen elämäkin meidän
ruumisam ilmoitettaisin.
4:11 Sillä me/ jotca elämme/
ylönannetan aina cuolemaan/ Jesuxen
tähden/ että Jesuxengin elämä meidän
cuolewaises lihasam ilmoitettaisin.
4:12 Sentähden on cuolema meisä
woimallinen/ mutta teisä elämä.
4:13 Mutta että meillä on yxi uscon
Hengi/ (nijncuin kirjoitettu on: Minä
uscon/ sentähden minä puhun.) Nijn
me myös uscomma/ ja sentähden
myös puhumma/
4:14 Ja tiedämme sen joca HERran
Jesuxen herätti/ että hän meidängin
Jesuxen cautta herättä/ ja asetta meitä
teidän secaan.
4:15 Sillä caicki teidän tähtenne
tapahtu/ että se ylönpaldinen Armo/
monein kijtoxen cautta runsast Jumalan
ylistyxexi tulis.
4:16 Embä me sijs wäsy/ waicka meidän
ulconainen ihminen turmellan/ nijn
sisällinen cuitengin päiwä päiwäldä
udistetan:
4:17 Sillä meidän waiwam (joca
ajallinen ja kewiä on) saatta
ijancaickisen ja määrättömän cunnian:
4:18 Meille jotca emme näkywäisiä
cadzo/ waan näkymättömiä: sillä
näkywäiset owat ajalliset/ mutta
näkymättömät ijancaickiset.
Vers.2. Salaisetkin) Täsä hän puhu
wääristä opettaista ja Apostoleista/
jotca ulco caunist kijldäwät: mutta
sisäldä he owat täynäns ilkeyttä/ Matth.
25:25. v. 4. Mailman Jumala) Perkele on
mailman Päämies/ ja jumala: Sillä
mailma palwele händä/ ja on hänen
allans. v. 6. Caswoisa) Se on Christuxen
tundemus/ ja ei Mosexen caswo/ joca
on Lain tundemus: sillä Christuxen
cautta me tunnemma Jumalan/ Ioh. 6.
v. 7. Sawisis astiois) Se on: me
Apostolit/ jotca täsä corkias wirgas
olemma/ olemme idzestäm/ nijn paljo
cuin meidän tule/ heicot ja wiheljäiset
ihmiset. v. 10. Me ymbärinswiemme
Jesuxen cuoleman/ etc.) Se on: Nijncuin
Christus paljon kärsei: nijn mekin
kärsim hänen tawallans. v. 17. Saatta) Ei
Apostoli sano/ että meidän kärsimisem
on syy eli hinda/ jolla me tulewaisen
cunnian ansaidzemme: Waan
ainoastans millä tawalla me sinne
tulemme/ nimittäin/ että meidän pitä
ensin kärsimän/ ja sijtte tulemme
cunniahan ja kirckauten. Sillä nijncuin
Augustinus sano in Psal. 93. non