1688
Paavalin kirje galatalaisille
on turhaa ollut. Joka siis antaa teille Hengen ja tekee voimallisia
tekoja teidän keskuudessanne, saako hän sen aikaan lain tekojen
vai uskossa kuulemisen kautta, samalla tavalla kuin "Aabraham us-
koi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi"? Tietäkää siis,
että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia. Ja
koska Raamattu edeltäpäin näki, että Jumala vanhurskauttaa paka-
nat uskosta, julisti se Aabrahamille edeltäpäin tämän hyvän sano-
man: "Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi." Niinmuodoin ne,
jotka perustautuvat uskoon, siunataan uskovan Aabrahamin kanssa.
Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia;
sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa,
mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee." Ja sel-
vää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kaut-
ta, koska "vanhurskas on elävä uskosta." Mutta laki ei perustaudu
uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä." Kristus on lunas-
tanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän
edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puu-
hun ripustettu" - että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kris-
tuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun
Hengen. Veljet, minä puhun ihmisten tavalla. Eihän kukaan voi ku-
mota ihmisenkään vahvistettua testamenttia eikä siihen mitään lisä-
tä. Mutta nyt lausuttiin lupaukset Aabrahamille ja hänen siemenel-
leen. Hän ei sano: "Ja siemenille", ikäänkuin monesta, vaan ikään-
kuin yhdestä: "Ja sinun siemenellesi", joka on Kristus. Minä tarkoi-
tan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan
kolmenkymmenen vuoden perästä tullut laki voi kumota, niin että
se tekisi lupauksen mitättömäksi. Sillä jos perintö tulisi laista, niin
se ei enää tulisikaan lupauksesta. Mutta Aabrahamille Jumala on
sen lahjoittanut lupauksen kautta. Mitä varten sitten on laki? Se on
rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes
oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enke-
lien kautta, välimiehen kädellä. Välimies taas ei ole yhtä varten;
mutta Jumala on yksi. Onko sitten laki vastoin Jumalan lupauksia?
Pois se! Sillä jos olisi annettu laki, joka voisi eläväksi tehdä, niin