P. PAAVALIN EPISTOLA GALATALAISILLE
2408
siihenasti kuin siemen oli tuleva,
jolle lupaus tapahtunut oli, ja on
enkeleiltä asetettu välimiehen
käden kautta.
20. Mutta välimies ei ole yhden,
vaan Jumala on yksi.
21. Onko siis laki Jumalan lupa-
uksia vastaan? Pois se! Sillä jos
laki olis annettu eläväksi teke-
mään, niin tosin vanhurskaus tu-
lis laista.
22. Mutta Raamattu on kaikki
sulkenut synnin alle*, että lupa-
us annettaisiin uskon kautta Je-
suksen Kristuksen päälle usko-
vaisille.
23. Mutta ennenkuin usko tuli,
olimme me lain alla kätketyt ja
siihen uskoon suljetut, joka piti
ilmoitettaman.
24. Niin on laki ollut meidän
opettajamme Kristuksen tykö*,
että me uskon kautta vanhurs-
kaaksi tulisimme.
25. Mutta sitte kuin usko tuli,
niin emme enempi ole sen opet-
tajan alla.
26. Sillä te olette kaikki Jumalan
lapset* uskon kautta Jesuksen
Kristuksen päälle.
27. Sillä niin monta kuin te Kris-
tukseen kastetut olette, niin te
olette Kristuksen päällenne pu-
keneet.
28. Ei ole tässä Juudalainen eli
Grekiläinen, ei orja eli vapaa, ei
mies eli vaimo; sillä te olette
kaikki yksi* Kristuksessa Jesuk-
sessa.
29. Mutta jos te olette Kristuk-
sen, niin te olette myös Abra-
hamin siemen ja lupauksen jäl-
keen perilliset.
4. Luku.
I. Paavali opettaa lain orjuuden
Uudessa Testamentissa lakan-
neen; II. Nuhtelee taas Galatalai-
sia poikkeemisen tähden lakiin,
ahkeroiden saattaa heitä takate-
koon; III. Selittää uskon vanhurs-
kauden, vertauksilla Abrahamin
kahdesta pojasta.
I. Mutta minä sanon: niin kauvan
kuin perillinen on lapsi, ei ole
hänen ja palvelian välillä eroitus-
ta, vaikka hän on kaiken tavaran
herra;
2. Vaan hän on esimiesten ja
haltiain hallussa, isältä määrät-
tyyn aikaan asti.
3. Niin myös me, kuin me olim-