APOSTOLI P. PAAVALIN EPISTOLA ROOMALAISILLE
että palavuus ja paiste taidetaan tulesta eroittaa. Sen tähden karta
omaa väärää ajatustas ja turhan puhuvaisia, jotka itseänsä ylen viisaaksi
tekevät, tuomitsemaan uskosta ja hyvistä töistä, ja ovat kuitenkin
kaikkein tyhmimmät tomppelit. Rukoile Jumalaa sinussa vaikuttamaan
uskoa, muutoin sinä kyllä jäät uskottomaksi ijankaikkisesti, hae ja tee
niin paljon kuin sinä tahdot ja taidat.
Vanhurskaus on senkaltainen usko, joka kutsutaan Jumalan
vanhurskaudeksi, eli siksi, joka Jumalalle kelpaa; sillä Jumala antaa sen
ja lukee sen vanhurskaudeksi, Kristuksen meidän välimiehemme tähden,
ja saattaa ihmisen kullekin antamaan sen mikä tulee. Sillä uskon kautta
ihminen tulee vapaaksi synnistä ja saa halun Jumalan käskyihin, ja
antaa sen kanssa Jumalalle kunnian, ja maksaa, mitä hän on hänelle
velkaa. Palvelee myös ihmisiä mielellänsä niin kuin hän taitaa, ja maksaa
niin jokaiselle. Ei meidän luontomme eli oma ehtomme, eikä voimamme
taida senkaltaista vanhurskautta matkaan saattaa. Sillä niin kuin ei
yksikään taida itsellensä uskoa antaa, niin ei myös taida yksikään
epäuskoa itseltänsä ottaa pois. Sen tähden on kaikki petos,
ulkokullaisuus ja synti, mitä ilman uskoa taikka epäuskossa tapahtuu,
Rom.14:23. kiiltäkään se niin hyvin niin se taitaa.
Liha ja henki ei pidä tässä niin ymmärrettämän, että liha on ainoastaan,
mitä haureuteen tulee, ja henki ainoastaan, joka sisällisesti sydämessä
vaikuttaa. Vaan lihaksi Paavali kutsuu, niin kuin Kristuskin Joh.3:6, kaiken
sen, mikä lihasta syntynyt on, koko ihmisen sielun ja ruumiin, toimen ja
kaiken taidon, jotka kaikki lihallisia pyytävät. Niin että sekin mahdetaan
kutsua lihalliseksi, joka ilman armoa korkeista hengellisistä asioista
paljon puhuu ja opettaa: niin kuin ymmärtää taidetaan lihan töistä,
Gal.5:19, kussa hän eriseurat ja kateuden myös kutsuu lihan töiksi. Ja
Rom.8:3. sanoo hän: laki tulee lihan kautta heikoksi. Joka ei ainoastaan
ole sanottu haureudesta, mutta myös kaikista muista synneistä,
erinomattain epäuskosta, joka kaikkein suurin hengellinen synti on.
Mutta hengelliseksi ihmiseksi kutsutaan se, joka kaikki asiat hengellisesti