JOEL
1847
ole uskottu, vaan on pidetty
tyhmänä. Mutta kuitenkin on hän
Uudessa Testamentissa suuresti
ylistetty; sillä P. Pietari tuottaa
hänen edes Ap.T 2:17, ja Joelin
täytyy antaa ensimäisen saar-
nan, joka kristillisessä kirkossa
tapahtunut on, helluntaina Jeru-
salemissa, kuin Pyhä Henki äs-
ken annettu oli. P. Paavali puhuu
myös juuri kauniisti ja sanoo:
joka Herran nimeä avuksensa
huutaa, tulee autuaaksi, joka
lause Joelin luvussa 2:32 löyde-
tään.
Ensimäisessa luvussa ennustaa
hän tulevasta rangaistuksesta Is-
raelille, että heidän piti Assyria-
laisilta hävitettämän ja vietämän
pois. Ja nimittää ruohomadoiksi,
heinäsirkoiksi ja turilaiksi etc. Sil-
lä Assyrialaiset söivät Israelin
valtakuntaa, yhden kappaleen
toisen perään, niinkauvan kuin
he sen kaiken hävittivät, josta
Joel puhuu luvussa 2:20, kussa
hän sanoo: ja ne pohjoisesta
tahdon minä kauvas teistä ajaa.
Toiseksi ennustaa hän 2. luvun
lopulla, ja vielä edempänä, Kris-
tuksen valtakunnasta ja Pyhästä
Hengestä ja myös ijankaikkisesta
Jerusalemista. Ja että hän Jo-
saphatin laaksosta puhuu, kuinka
Herra kaikki pakanat siinä oi-
keuden eteen asettaa tahtoo,
jonka vanhat istä ymmärtävät
viimeisestä tuomiosta, jota ym-
märrystä ei tule laittaa; kuitenkin
näkyy sopivan, että niinkuin Joel
kristillisen seurakunnan kutsuu
ijankaikkiseksi Jerusalemiksi, niin
kutsuu hän myös sen Josaphatin
laaksoksi, että koko maailma
kristilliseen seurakuntaan sanan
kautta kutsutaan ja siinä tuomi-
taan, ja saarnan kautta nuhdel-
laan, että he kaikki Jumalan
edessä syntiset ovat: niinkuin
Kristus sanoo: totuuden henki
on maailmaa nuhteleva synnin
tähden. Sillä Josaphatin laakso
on tuomion laakso; niin myös
Hoseakin luvussa 2:15 kutsuu
kristillisen seurakunnan Akorin
laaksoksi.
1. Luku.
I. Joel ennustaa Juudan maalle
kovaa synnin rangaistusta turi-
lain kautta. II. Kirjoittaa sen sur-
keuden, minkä siitä piti seuraa-
man. III. Neuvoo paasto- ja ru-