OBADJA
Luuk.1:71. Vapahtaaksensa meitä meidän vihollisiltamme ja kaikkein
kädestä, jotka meitä vihaavat:
Luuk.1:78. Meidän Jumalan sydämellisen laupiuden kautta, jolla meitä on
etsinyt koitto* ylhäältä,
Luuk.1:33. Ja hänen pitää Jakobin huoneen kuningas ijankaikkisesti
oleman ja hänen valtakunnallansa ei pidä loppua oleman.
Obadjan Kirjan loppu.
Propheta Jona.
Esipuhe.
Propheta Jonan tahtovat muutamat sanoa Sarpatin lesken pojaksi
Sidonissa, joka propheta Elian ruokki kovalla ajalla, 1 Kun. K 17. ja Luuk.
4; siitä ottain tilan, että hän tässä kutsuu itsensä Amittain pojaksi, se on
totisen eli va’an pojaksi. Sillä hänen äitinsä sanoi Elialle, kuin hän
kuolleista hänen herättänyt oli: nyt minä tiedän, että sinun suus puhe on
totinen. Joka ei kuitenkaan näy oikein olevan; mutta hänen isänsä
kutsuttiin Amittai, latinaksi Verax, suomeksi vakaa eli totinen, ja on ollut
GatHepheristä, joka kaupunki on Sebulonin sukukunnassa, Jos. 19:13.
Sillä näin on kirjoitettu, 2 Kun. K 14:25: kuningas Jerobeamin sai jälleen
Israelin rajat, Hamatista hamaan kedon mereen asti. Herran Israelin
Jumalan sanan jälkeen, jonka hän on puhunut palveliansa Jonan
prophetan kautta, Amittain pojan, joka oli GatHepheristä. Srpatin leski on
myös ollut pakanallinen vaimo, niin kuin Kristus sanoo, Luuk.4:26. Mutta
Jona tunnustaa ensimäisessä luvussa itsensä olevan Hebrealainen.
Tästä siis näemme, että Jona on ollut Jerobeamin aikana, jonka iso
isä kuningas Jehu on ollut, ja silloin on kuningas Ussia Juudaa
hallinnut; silloin myös ovat olleet Israelin valtakunnassa prophetat
Hosea, Amos ja Joel muissa paikoissa ja kaupungeissa. Näistä kyllä
hyvin ymmärretään, kuinka jalo ja kallis mies tämä Jona Israelin