1661
Paavalin ensimmäinen kirje korinttolaisille
jan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen
taas lahjan selittää kieliä. Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sa-
ma Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo. Sillä niinkuin
ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jä-
senet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiik-
si, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki
olemme saaneet juoda samaa Henkeä. Sillä eihän ruumiskaan ole
yksi jäsen, vaan niitä on siinä monta. Jos jalka sanoisi: "Koska en
ole käsi, en kuulu ruumiiseen", niin ei se silti olisi ruumiiseen kuu-
lumaton. Ja jos korva sanoisi: "Koska en ole silmä, en kuulu ruu-
miiseen", niin ei se silti olisi ruumiiseen kuulumaton. Jos koko
ruumis olisi silmänä, missä sitten olisi kuulo? Jos taas kokonaan
kuulona, missä silloin haisti? Mutta nyt Jumala on asettanut jäse-
net, itsekunkin niistä, ruumiiseen, niinkuin hän on tahtonut. Vaan
jos ne kaikki olisivat yhtenä jäsenenä, missä sitten ruumis olisi?
Mutta nytpä onkin monta jäsentä, ja ainoastaan yksi ruumis. Silmä
ei saata sanoa kädelle: "En tarvitse sinua", eikä myöskään pää ja-
loille: "En tarvitse teitä." Päinvastoin ne ruumiin jäsenet, jotka näyt-
tävät olevan heikompia, ovat välttämättömiä; ja ne ruumiin jäsenet,
jotka meistä ovat vähemmän kunniakkaita, me verhoamme sitä
kunniallisemmin, ja niitä, joita häpeämme, me sitä häveliäämmin
peitämme; mutta ne, joita emme häpeä, eivät sitä tarvitse. Mutta
Jumala on liittänyt ruumiin yhteen niin, että antoi halvempiarvoisel-
le suuremman kunnian, ettei ruumiissa olisi eripuraisuutta, vaan et-
tä jäsenet pitäisivät yhtäläistä huolta toinen toisestaan. Ja jos yksi
jäsen kärsii, niin kaikki jäsenet kärsivät sen kanssa; tai jos jollekulle
jäsenelle annetaan kunnia, niin kaikki jäsenet iloitsevat sen kanssa.
Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne hänen jäse-
niänsä. Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apos-
toleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi
voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hal-
lita, puhua eri kielillä. Eivät suinkaan kaikki ole apostoleja? Eivät
kaikki profeettoja? Eivät kaikki opettajia? Eiväthän kaikki tee voimal-