1340
Habakuk
kaansa, mutta se rientää määränsä päähän, eikä se petä. Jos se
viipyy, odota sitä; sillä varmasti se toteutuu, eikä se myöhästy.
Katso, sen kansan sielu on kopea eikä ole suora; mutta vanhurs-
kas on elävä uskostansa. Ja vielä: viini on petollista, urho on röyh-
keä; mutta hän ei ole pysyväinen, hän, joka levittää kitansa kuin
tuonela ja on täyttymätön kuin kuolema, kokoaa itselleen kaikki
kansakunnat ja kerää itselleen kaikki kansat. Mutta ne kaikki virittä-
vät hänestä pilkkalaulun, ivarunon, arvoituslaulun; he sanovat: Voi
sitä, joka hankkii paljon omaisuutta, mikä ei ole hänen - ja kuinka-
han pitkäksi aikaa? - ja kasaa päällensä pantteja! Eivätkö nouse
äkisti sinun vaivaajasi, eivätkö heräjä sinun ravistajasi? Ja sinä jou-
dut niiden ryöstettäväksi. Sillä niinkuin sinä olet riistänyt monia
kansakuntia, niin riistävät sinua kaikki jäljellejääneet kansat ihmisve-
ren tähden ja väkivallan tähden, joka on tehty maalle, kaupungille
ja kaikille sen asukkaille. Voi sitä, joka kiskoo väärää voittoa huo-
neensa hyväksi laittaakseen pesänsä korkealle, pelastuakseen kovan
onnen kourista! Sinä olet neuvoillasi tuottanut häpeätä huoneellesi,
tuhoamalla paljon kansoja, ja olet oman henkesi rikkonut. Sillä kivi
seinästä on huutava ja orsi katosta on vastaava. Voi sitä, joka ra-
kentaa kaupungin verivelkojen varaan ja perustaa linnan vääryyden
varaan! Katso, eikö tule se Herralta Sebaotilta, että kansat näkevät
vaivaa tulen hyväksi ja kansakunnat väsyttävät itseänsä tyhjän hy-
väksi? Sillä maa on oleva täynnä Herran kunnian tuntemusta, niin-
kuin vedet peittävät meren. Voi sitä, joka juottaa lähimmäistänsä,
joka sekoittaa juoman sinun vihallasi ja juovuttaa hänet nähdäk-
seen hänen alastomuutensa! Sinä ravitset itsesi häpeällä, et kunni-
alla: niinpä juo sinäkin ja paljasta ympärileikkaamattomuutesi. Sinun
kohdallesi on kiertyvä Herran oikean käden malja ja häväistys kun-
nian sijaan. Sillä sinut on peittävä Libanonille tekemäsi väkivalta ja
eläimiä kohdannut hävitys, joka on ne säikyttänyt, ihmisveren täh-
den ja väkivallan tähden, joka on tehty maalle, kaupungille ja kai-
kille sen asukkaille. Mitä hyötyä on veistetystä kuvasta, että sen
valmistaja veistää sen, ja valetusta kuvasta ja valheen opettajasta,
että sen valmistaja siihen luottaa ja tekee mykkiä epäjumalia? Voi