HESEKIEL
1788
kolme porttia: ensimäinen portti
Gadin, toinen Asserin, kolmas
Naphtalin.
35. Näin pitää tämä kaikki ym-
päri oleman, kahdeksantoista-
kymmentä tuhatta riukua: ja niin
pitää kaupunki tästä päivästä
kutsuttaman: tässä on Herra.
Hesekielin Kirjan loppu
DANIEL
Daniel oli myös yksi niistä van-
geista, jotka kuningas Nebuka-
detsar antoi viedä Jerusalemista
Babeliin. Mutta mitä hänelle siel-
lä tapahtui ja miksi kuuluisaksi
mieheksi hän siellä tuli Jumalan
ja ihmisten edessä, kuinka suu-
ren ilon ja lohdutuksen viheliäi-
set Juudalaiset, jotka hänen
kanssansa vankina olivat, hänes-
tä saivat, senkaltaisessa mur-
heessansa, antaa tämä hänen
kirjansa yltäkylläisesti tietää.
ensimäisessä luvussa puhutaan
Danielin kunniallisesta elämästä,
kuinka pyä ja jumalinen hän oli
ja kuinka vahva usko hänellä oli
Jumalan tykö senkaltaisessa
vimmatussa pakanallisessa me-
nossa, ja niin monessa kauhias-
sa pahennuksessa, jota hänen
Babelissa joka päivä näkemän ja
kuuleman piti: ja pysyi kuitenkin
vahvana, voittain kaikki ne sy-
dämessänsä. Sentähden näyttää
myös Jumala hänelle (kuin kohta
seuraa) niin suuren armon, ja
niin korkiasti kunnioittaa hänen,
ensin hengellisesti, lahjoittaen
hänen viisaudella ja ymmärryk-
sellä ylitse kaikkia ihmisiä, sitte
myös maailmallisesti, että hän
hänen niin korottaa, ja niin suu-
ria ihmeitä ja töitä hänen kaut-
tansa tekee ja toimittaa.
2. luvussa enenee Danielin kun-
nia, johon syynä oli Nebukad-
netsarin uni, kuin Daniel sen
unen, Jumalan ilmoituksen kaut-
ta, osaa ja selittää, ja sentäh-
den tulee päämieheksi koko Ba-
belin valtakunnassa ja piispaksi
eli esimieheksi kaikkien hengellis-
ten ja oppineiden ylitse.
3. luvussa kirjoittaa hän suuren
uskon ihmeen, jonka kautta kol-
me miestä tulisessa pätsissä ih-
meellisesti ja voimallisesti varjel-