P. JOHANNEKSEN TEOLOGIN ILMESTYS
verenvuodatus, joka on se ratsasmies miekkoinensa ruskian hevosen
päällä: niin myös kallis aika ja nälkä, joka on se ratsasmies vaakoinensa
mustan hevosen päällä: niin myös rutto ja paisumat, joka on se
ratsasmies kuoleman kuvalla hiirenkarvaisen hevosen päällä. Sillä nämät
neljä vaivaa noudattavat alati kiittämättömiä Jumalan sanan
ylönkatsojia, vielä muillakin hävityksillä ja hallituksen muutoksilla
viimeiseen päivään asti, niin kuin tämän 6 luvun lopulla tietää
annetaan: jota myös marttyyrien sielut huudollansa vaativat.
7 ja 8 luvussa rupee hengellisten vaivain ilmestys, jotka ovat moninaiset
väärät opetukset. Ja tässä taas ensin näytetään lohdutuskuva, kussa
enkeli kristityitä merkitsee, ja ne neljä pahaa enkeliä estää: että taas
vahvana oltaisiin, kristityillä olevan, vääräin opettajain alla muutamia
hyviä enkeleitä ja puhdas Jumalan sana, niin kuin myös enkeli
suitsutusastialla, se on: rukouksella, tietää antaa. Senkaltaiset hyvät
enkelit ovat p. isät, niin kuin Spiridion, Atanasius, Hilarius, Nikean
Consilium muiden senkaltaisten kanssa.
Ensimäinen paha enkeli on Tatianus Enkratilaistensa kanssa, jotka
kielsivät aviokäskyn ja tahtoivat hyvistä töistä autuaaksi tulla niin kuin
Juudalaiset. Sillä tekopyhyyden oppi oli ensin evankeliumia vastaan
tuleva, joka myös viimeiseksi pysyy ja saa kyllä ainian vastuutisia
opettajia ja vastuutisia nimiä. Niin kuin Pelagianit, etc.
Toinen on Markion, Kataphrygiläisten, Manikealaisten, ja Montanilaisten
etc. kanssa, jotka hengellistä menoansa ylitse kaikkia Raamatuita
kerskasivat, ja samosivat niin kuin tämä palavainen vuori taivaan ja
maan välillä, niin kuin meidän aikanamme Muntseri ja muut kiukuitsiat.
Kolmas on Origenes, joka philosophian ja järjen kautta on Raamatun
saastuttanut ja turmellut, niin kuin myös Scholastici Doctores enne tätä
päivää tehneet ovat.
Neljäs on Novatus, Katarilaistensa kanssa, jotka kielsivät langenneilta
katumuksen ja parannuksen, ja tahtoivat muiden suhteen olla
puhtaimmat. Josta laista olivat myös Donatilaiset. Mutta meidän
hengelliset ovat liki kaikki nämät neljä. Oppineet, jotka historian tietävät,