1771
Jaakobin kirje
kaallisen lain Raamatun mukaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin
itseäsi", niin te hyvin teette; mutta jos te henkilöön katsotte, niin
teette syntiä, ja laki näyttää teille, että olette lainrikkojia. Sillä joka
pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää
kaikissa kohdin. Sillä hän, joka on sanonut: "Älä tee huorin", on
myös sanonut: "Älä tapa"; jos et teekään huorin, mutta tapat, olet
lainrikkoja. Puhukaa niin ja tehkää niin kuin ne, jotka vapauden laki
on tuomitseva. Sillä tuomio on laupeudeton sille, joka ei ole laupe-
utta tehnyt; laupeudelle tuomio koituu kerskaukseksi. Mitä hyötyä,
veljeni, siitä on, jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta hä-
nellä ei ole tekoja? Ei kaiketi usko voi häntä pelastaa? Jos veli tai
sisar on alaston ja jokapäiväistä ravintoa vailla ja joku teistä sanoo
heille: "Menkää rauhassa, lämmitelkää ja ravitkaa itsenne", mutta
ette anna heille ruumiin tarpeita, niin mitä hyötyä siitä on? Samoin
uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut. Joku ehkä sa-
noo: "Sinulla on usko, ja minulla on teot"; näytä sinä minulle usko-
si ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon. Sinä us-
kot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat
ja vapisevat. Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko
ilman tekoja on voimaton? Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut
vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille? Sinä
näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko
tuli täydelliseksi; ja niin toteutui Raamatun sana: "Aabraham uskoi
Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi", ja häntä sanottiin
Jumalan ystäväksi. Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi te-
oista eikä ainoastaan uskosta. Eikö samoin myös portto Raahab
tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja
päästi heidät toista tietä pois? Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä
on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.
Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedät-
te, että me saamme sitä kovemman tuomion. Sillä monessa kohden
me kaikki hairahdumme. Jos joku ei hairahdu puheessa, niin hän
on täydellinen mies ja kykenee hillitsemään myös koko ruumiinsa.
Kun panemme suitset hevosten suuhun, että ne meitä tottelisivat,