1759
Pietarin toinen kirje
Gomorran kaupungit ja tuomitsi ne häviöön, asettaen ne varoituk-
seksi niille, jotka vastedes jumalattomasti elävät. Kuitenkin hän pe-
lasti hurskaan Lootin, jota rietasten vaellus irstaudessa vaivasi; sillä
asuessaan heidän keskuudessansa tuo hurskas mies kiusaantui
hurskaassa sielussaan joka päivä heidän pahain tekojensa tähden,
joita hänen täytyi nähdä ja kuulla. Näin Herra tietää pelastaa juma-
liset kiusauksesta, mutta tuomion päivään säilyttää rangaistuksen
alaisina väärät, ja varsinkin ne, jotka lihan jäljessä kulkevat saastai-
sissa himoissa ja ylenkatsovat herrauden. Nuo uhkarohkeat, itserak-
kaat eivät kammo herjata henkivaltoja, vaikka enkelitkään, jotka vä-
kevyydeltään ja voimaltaan ovat suuremmat, eivät lausu heitä vas-
taan herjaavaa tuomiota Herran edessä. Mutta niinkuin järjettömät,
luonnostaan pyydystettäviksi ja häviämään syntyneet eläimet, niin
joutuvat myös nämä, kun herjaavat sitä, mitä eivät tunne, häviä-
mään omaan turmelukseensa, saaden vääryyden palkan; he pitävät
nautintonaan elää päivänsä hekumassa; he ovat tahra- ja häpeä-
pilkkuja; he herkuttelevat petoksissaan, kemuillessaan teidän kans-
sanne; heidän silmänsä ovat täynnä haureutta eivätkä saa kyllään-
sä synnistä; he viekoittelevat horjuvia sieluja, heillä on ahneuteen
harjaantunut sydän; he ovat kirouksen lapsia. He ovat hyljänneet
suoran tien, ovat eksyneet ja seuranneet Bileamin, Beorin pojan,
tietä, hänen, joka rakasti vääryyden palkkaa, mutta sai rikkomuk-
sestaan ojennuksen: mykkä juhta puhui ihmisen äänellä ja esti pro-
feetan mielettömyyden. Sellaiset ovat vedettömiä lähteitä ja myrsky-
tuulen ajamia hattaroita, ja pimeyden synkeys on heille varattu. Sil-
lä he puhuvat pöyhkeitä turhuuden sanoja ja viekoittelevat lihan
himoissa irstauksilla niitä, jotka tuskin ovat päässeet eksyksissä
vaeltavia pakoon, ja lupaavat heille vapautta, vaikka itse ovat tur-
meluksen orjia; sillä kenen voittama joku on, sen orja hän on. Sillä
jos he meidän Herramme ja Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen tun-
temisen kautta ovat päässeetkin maailman saastutuksia pakoon,
mutta niihin taas kietoutuvat ja tulevat voitetuiksi, niin on viimeinen
tullut heille ensimmäistä pahemmaksi. Parempi olisi heille ollut, ett-
eivät olisi tulleet tuntemaan vanhurskauden tietä, kuin että sen