MATTEUKSEN EVANKELIUMI
kaiken maailman, julkisesti kuuluttain ja selkiästi ilmoittain, että joka
tämä Abrahamin siemenen päälle uskoo, hän tulee siunatuksi, se on,
hän tulee vapaaksi synnistä, kuolemasta ja helvetistä, ja tulee
vanhurskaaksi, eläväksi ja autuaaksi ijankaikkisesti, niin kuin Kristus itse
sanoo, Joh.11:26: Joka uskoo minun päälleni, ei hänen pidä kuoleman
ijankaikkisesti.
Niin oli myös Davidille luvattu, 2 Sam. 7:12, kussa Jumala sanoi: Minä
herätän sinun siemenes sinun jälkees, joka minun nimelleni rakentaa
huoneen, ja minä vahvistan hänen valtakuntansa istuimen ijankaikkisesti.
Minä olen hänen Isänsä, ja hän on minun Poikani, etc. Tämä on
Kristuksen valtakunta, josta evankeliumi puhuu, ijankaikkinen valtakunta,
elämän, autuuden ja vanhurskauden valtakunta, jossa kaikki, jotka
uskovat, synnin ja kuoleman vankiudesta pääsevät.
Senkaltaiset evankeliumin lupaukset ovat usiammat muissakin
prophetaissa, niin kuin Miik.5:1: Ja sinä Betlehem, Ephrata, joka vähäinen
olet Juudan tuhannen seassa, sinusta on se tuleva, joka Israelissa on
hallitsia oleva.
Ja Hos.13:14: Minä tahdon heitä helvetistä päästää ja kuolemasta
vapahtaa; kuolema, minä tahdon olla sinulle myrkky; helvetti, minä
tahdon olla sinulle surma.
Niin ei evankeliumi ole muu kuin saarna ja julistus Kristuksesta, Jumalan
ja Davidin Pojasta, totisesta Jumalasta ja ihmisestä, jota meidän
tähtemme kuolemallansa ja ylösnousemisellansa ja kaikkein ihmisten
syntein tähden, on kuoleman ja helvetin voittanut ja niiltä ottanut pois,
jotka hänen päällensä uskovat. Se on niin, että evankeliumi taitaa
lyhyeksi ja pitkäksi puheeksi kutsuttaa, ja yksi taitaa sen lyhemmältä ja
toinen pitemmältä kirjoittaa; se kirjoittaa sen pitemmältä joka monta
Kristuksen työtä ja puhetta kirjoittaa, niin kuin neljä evankelistaa tekevät;
se taas sen lyhemmältä kirjoittaa, joka ei Kristuksen töistä mitään
kirjoita, vaan lyhykäisesti osoittaa, kuinka hän pyhällä kuolemallansa ja
ylösnousemisellansa synnin, kuoleman ja helvetin on voittanut niille,