1890
Jesus Siirakin kirja
rikkaus, jollei siihen liity syntiä, mutta köyhyys on paha jumalatto-
man mielestä. Ihmisen sydän muuttaa hänen kasvonsa joko hyvään
päin tai pahaan. Tyytyväisen sydämen merkki ovat iloisen kasvot;
mutta sananlaskujen keksiminen kysyy raskasta mietiskelyä.
Onnellinen se mies, joka ei riko suullansa ja jota murhe synnistä ei
kalva! Onnellinen se mies, jota hänen tuntonsa ei soimaa ja joka ei
ole langennut toivostansa! Kitsastelijalle ei rikkaus ole hyvä; ja mitä
tekee rahoilla pahansuopa? Joka kokoaa ja itseltänsä kieltää hy-
vän, se kokoaa muille, ja hänen omaisuudellaan elävät toiset yltä-
kylläisesti. Joka on itsellensä paha, kenelle hän olisi hyvä? Ei ku-
kaan ole pahempi kuin se, joka ei suo hyvää itselleen, ja se on
hänen pahuutensa palkka. Ja jos hän hyvää tekee, tekee hän sen
unhottaen tapansa, mutta lopuksi hän tuo ilmi pahuutensa. Paha
on se, jolla on pahansuopa silmä, se, joka kääntää pois kasvonsa
eikä välitä muitten tarpeista. Ahneen silmä ei tyydy osaansa, ja
häijy vääryys kuivuutta sielun. Paha silmä on kade leivästäkin ja
kärsii puutetta omassa pöydässään. Poikani, tee hyvää itsellesi va-
rojesi mukaan ja tuo arvollisesti uhrit Herralle. Muista, ettei kuole-
ma viivyttele, eikä liittosopimusta tuonelan kanssa ole sinulle näy-
tetty. Tee ennen loppuasi hyvää ystävällesi, ojenna kätesi ja anna
hänelle, sen mukaan kuin voit. Älä lyö laimin hyvää päivää, älköön-
kä menkö ohitse sinun osuutesi hyvän nauttimisessa. Eikö sinun ole
jätettävä muille vaivannäkösi hedelmät ja perinnön jakoon työsi tu-
lokset? Anna ja ota ja tyydytä halusi, sillä ei auta tuonelassa kysyä
ylkäkylläisyyttä. Kaikki liha vanhenee kuin vaate, sillä tämä on liitto
hamasta ikiajoista: "Sinun pitää kuolemalla kuoleman." Niinkuin ovat
vihreät lehdet tuuheassa puussa: toisia se varistaa, toisia se kas-
vattaa, niin on myös lihan ja veren suku: toiset kuolevat, toiset
syntyvät. Kaikki, mikä on tehty, lahoaa ja saa lopun, ja sen tekijä
menee pois yhdessä sen kanssa. Onnellinen se mies, joka tutkiste-
lee viisautta, ja se, joka puhuu ymmärtäväisesti, se, joka ajattelee
sydämessään viisauden tietä ja mietiskelee sen salaisuuksia! Lähde
käymään sen jäljessä kuin vakoilija ja väijyskele siellä, missä se
käy sisälle. Se, joka kurkistaa sisään sen akkunasta ja kuuntelee