1724
Paavalin ensimmäinen kirje Timoteukselle
myös hyvät teot ovat ilmeiset, eivätkä nekään, jotka eivät ole il-
meisiä, voi salassa pysyä.
Kaikki, jotka ovat orjina ikeen alla, pitäkööt isäntiänsä kaikkea kun-
nioitusta ansaitsevina, ettei Jumalan nimi ja oppi tulisi häväistyksi.
Mutta ne, joilla on uskovaiset isännät, älkööt pitäkö heitä vähem-
mässä arvossa sentähden, että he ovat veljiä, vaan palvelkoot heitä
sitä mieluummin, koska he ovat uskovia ja rakastettuja ja harrasta-
vat hyväntekemistä. Tätä opeta ja tähän kehoita. Jos joku muuta
oppia opettaa eikä pitäydy meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen
terveisiin sanoihin eikä siihen oppiin, joka on jumalisuuden mukai-
nen, niin hän on paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysy-
myksien ja sanakiistojen kipeä, joista syntyy kateutta, riitaa, herja-
uksia, pahoja epäluuloja, alituisia kinastuksia niiden ihmisten kes-
ken, jotka ovat turmeltuneet mieleltään ja totuuden menettäneet ja
jotka pitävät jumalisuutta keinona voiton saamiseen. Ja suuri voitto
onkin jumalisuus yhdessä tyytyväisyyden kanssa. Sillä me emme ole
maailmaan mitään tuoneet, emme myös voi täältä mitään viedä;
mutta kun meillä on elatus ja vaatteet, niin tyytykäämme niihin.
Mutta ne, jotka rikastua tahtovat, lankeavat kiusaukseen ja paulaan
ja moniin mielettömiin ja vahingollisiin himoihin, jotka upottavat ih-
miset turmioon ja kadotukseen. Sillä rahan himo on kaiken pahan
juuri; sitä haluten monet ovat eksyneet pois uskosta ja lävistäneet
itsensä monella tuskalla. Mutta sinä, Jumalan ihminen, pakene
semmoista, ja tavoita vanhurskautta, jumalisuutta, uskoa, rakkautta,
kärsivällisyyttä, hiljaisuutta. Kilvoittele hyvä uskon kilvoitus, tartu
kiinni iankaikkiseen elämään, johon olet kutsuttu ja johon hyvällä
tunnustuksella olet tunnustautunut monen todistajan edessä. Juma-
lan edessä, joka kaikki eläväksi tekee, ja Kristuksen Jeesuksen
edessä, joka Pontius Pilatuksen edessä todisti, tunnustaen hyvän
tunnustuksen, minä kehoitan sinua, että tahrattomasti ja moitteet-
tomasti pidät käskyn meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen il-
mestymiseen saakka, jonka aikanansa on antava meidän nähdä se
autuas ja ainoa valtias, kuningasten Kuningas ja herrain Herra, jolla
ainoalla on kuolemattomuus; joka asuu valkeudessa, mihin ei ku-